
Aino Äikäs
Senior University Lecturer
Senior university lecturer
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
[email protected] | +358 50 442 2632
My research and teaching areas in the field of Special Education deal with interprofessional collaboration, intellectual and developmental disabilities, significant support needs in education and inclusive education. University pedagogy and transnational education are also my interests.
Researhgate:
https://www.researchgate.net/profile/Aino-Aeikaes-2
ORCid:
Research groups
-
Interprofessional loearning 02.09.2017 -
-
TUVET/KTVA//#Bestschool
-
Significant support and interprofessional collabo… 17.05.2023 -
-
Supporting University Students' Learning (Support… 01.09.2023 -
Projects
Publications
44/44 items-
Understanding and Supporting the Communication and Agency of a Child without Speech: Educators’ Perceptions and Reflections
Sirkko, Riikka; Viljamaa, Elina; Äikäs, Aino. 2025. Scandinavian journal of disability research. 27: 30-43 A1 Journal article (refereed), original research -
Inklusiivisen kasvatuksen ja erityispedagogiikan sisällöt opettajaopintojen opetussuunnitelmissa
Äikäs, Aino; Kyrö-Ämmälä, Outi; Ojala, Sonja; Waltzer, Katariina; Heinonen, Marianna; Pihlaja, Päivi. 2024. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 34: 12-33 A1 Journal article (refereed), original research -
Opiskelijoiden kokemuksia käänteisen opetuksen menetelmin toteutetusta graduseminaarista ja gradutyöskentelyä tukevista flippauksen ominaispiirteistä
Vuojärvi, Hanna; Äikäs, Aino; Sointu, Erkko. 2024. Yliopistopedagogiikka. 31: . A1 Journal article (refereed), original research -
Vaativa monialainen tuki – käsitteen kehitys ja tutkimusperustainen tarkastelu varhaiskasvatuksessa
Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Aavikko, L.otta; Heiskanen, Noora. 2024. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 1: 14-20 D1 Article in a trade journal -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvaukset vaativan monialaisen tuen toimijaverkostosta lapsen tukea koskevassa yhteistyössä
Tervonen, Kaisa; Heiskanen, Noora; Äikäs, Aino. 2024. Journal of early childhood education research. 13: 99-132 A1 Journal article (refereed), original research -
Higher education and the flipped classroom approach: efficacy for students with a history of learning disabilities
Kiljunen, Juho; Sointu, Erkko; Äikäs, Aino; Valtonen, Teemu; Hirsto, Laura. 2023. Higher education. 2024; 88: 1127-1143 A1 Journal article (refereed), original research -
Professionals’ stories of supporting belonging for autistic children in Finnish early childhood education and care
Pesonen, Henri V; Äikäs, Aino; Viljamaa, Elina; Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja; Kärnä, Eija. 2023. Contemporary issues in early childhood. [Epub ahead of print 8 Nov 2023]: 1-18 A1 Journal article (refereed), original research -
Student Perceptions of Interprofessional Education: Associations with the Major Subject, Previous Education and Work Experience
Karkkola, Petri; Äikäs, Aino; Kasanen, Kati; Issakainen, Mervi; Kekoni, Taru; Mönkkönen, Kaarina. 2023. International journal of research in education and science. 9: 878-890 A1 Journal article (refereed), original research -
Why we need a concept to describe collaborative support instead of labelling children as demanding: perspectives from Finland
Pesonen, Henri; Äikäs, Aino; Heiskanen, Noora; Kärnä, Eija. 2023. Disability and society. 2024; 39: 1884-1889 A1 Journal article (refereed), original research -
"Kun me harjoitellaan niin me kaikki opitaan" : Itä-Suomen yliopiston #Paraskoulu-hankkeen loppuraportti
Forsström, Sampo; Hägg, Samuli; Koskela, Hannu; Korkki, Jyrki; Vehviläinen, Sanna; Kiilakoski, Tomi; Lanas, Maija; Norrena, Juho; Haring, Minna; Mononen, Mika; Saastamoinen, Ulla; Ruotsalainen, Päivi; Leskisenoja, Eliisa; Sandberg, Erja; Äikäs, Aino; Ikävalko, Minna; Kovanen, Riina; Sointu, Erkko; Karkkulainen, Juha; Kotro, Kimmo; Pursiainen, Juuso; Tissari-Harinen, Marjo; Vähäkoski, Hannu; Pelkonen, Markku. 2022. . . Itä-Suomen yliopisto D4 Published development or research report or study