MAKUTANO – Etämetsänomistus Tansaniassa: konfliktien sovittelu metsähallinnon uutena haasteena profiilikuva

Päättynyt 01.01.2019 - 31.12.2023
Historia- ja maantieteiden laitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta

MAKUTANO – Etämetsänomistus Tansaniassa: konfliktien sovittelu metsähallinnon uutena haasteena rahoittajan logo

MAKUTANO-hanketta rahoitetaan Suomen Akatemian ja ulkoministeriön DEVELOP-kehitystutkimuksen ohjelmasta.

Makutano tarkoittaa swahilin kielellä kokoontumista.

Afrikassa valtion ja yhteisömaiden hallintaan liittyy usein paikallisia kiistoja ja konflikteja. Näin on myös Tansaniassa, missä metsänomistajat asuvat enenevässä määrin kaupungeissa. Tästä hyötyvät kaupungeissa asuvat metsäsijoittajat, mutta mikä on maaseudun asukkaiden näkemys asiasta ja mahdollisuudet yhteistyölle? Tätä tutkitaan Itä-Suomen yliopiston johtamassa MAKUTANO-hankkeessa yhdessä itä-afrikkalaisten ja meksikolaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Tavoitteena on hyödyntää toimintatutkimuksen menetelmiä yhteistyöhön perustuvan vuorovaikutteisen luonnonvarahallinnan edistämiseksi. Suomella on pitkäaikaista kokemusta kehitysmaiden yhteisömetsätalouden tukemisesta, mitä tullaan hyödyntämään tutkittaessa metsävarojen hallintaan liittyviä muutoksia.

MAKUTANO-hanke on osallistunut ympäristöyhteistön koulutustilaisuuksien järjestämiseen Tansaniassa (2021 ja 2022), etäyhteydellä (2020) ja Suomessa (2022). Lisätietoja ympäristöyhteistyön koulutustilaisuuksista: EDUCase Platform ja Environmental Collaboration and Conflict Resolution Course Series and Teaching Network.

MAKUTANO-hanke pyrkii omalta osaltaan toimeenpanemaan YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmaa Nuoret, rauha ja turvallisuus. Lisätietoja: Nuoret, rauha ja turvallisuus: Suomen kansallinen toimintaohjelma 2021–2024 ja  Nuoret, Rauha ja Turvallisuus, Helsingissä 2019 pidetty sivutapahtuma.

MAKUTANO-hanke toteuttaa Suomen Afrikka-strategiaa, mukaan lukien opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan Afrikka-toimintasuunnitelma.

Professori Irmeli Mustalahden johtama ympäristöpolitiikan tutkimusryhmä, Responsive Natural Resources Governance, on osallistunut  MAKUTANO-tutkimushankkeen suunnitteluun ja toteutukseen.

Julkaisut