Alzheimerin taudin molekyyligenetiikka - Hiltunen Lab profiilikuva

Tutkimusryhmä
01.01.2022 -
Biolääketieteen yksikkö, Lääketieteen laitos, Terveystieteiden tiedekunta
Kliinisen lääketieteen yksikkö, Lääketieteen laitos, Terveystieteiden tiedekunta

Tutkimuksen tavoitteet:
• Identifioida uusia Alzheimerin taudin patogeneesiin liittyviä geneettisiä riskitekijöitä laajoista Alzheimerin tautipotilasaineistoista
• Tuottaa uutta tietoa Alzheimerin taudin riskigeenimuutosten tautimekanismeista sekä tätä kautta tarjota uusia ennakoivia biomarkkereita sekä lääkeainekohteita Alzheimerin tautiin.

Tutkimuksen merkitys:
Tutkimuksesta saadut tulokset voivat johtaa uusien yksilöllistetyn lääketieteen sovellutuksiin sekä tehostaa Alzheimerin taudin etenemisen ennakointia. Tämä on ensinarvoisen tärkeää, sillä Alzheimerin tautiin sairastuvien henkilöiden entistä aikaisempi tunnistaminen on välttämätöntä tehokkaamman hoitovasteen saavuttamiseksi. Lisäksi on oletettavaa, että yksilötason riskigeeniprofiili määrittää entistä enemmän tulevaisuudessa millaista hoitoa kukin potilas saa.

Rahoittajat:
Suomen Akatemia, Sigrid Juselius säätiö, Itä-Suomen yliopiston molekyylilääketieteen tohtoriohjelma, JPND-funding, GenomMed-MSCA COFUND, EAKR Hankerahoitus, Alzheimer’s Association

• Rudolph E. Tanzi

MGH/Harvard Medical School, USA