
EIJA KäRNä
Professori
Yhteystiedot
Organisaatio
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Erityispedagogiikka
Sähköposti
eija.karna@uef.fi
Puhelin
050 566 2404
Tutkimusryhmät ja -projektit
PEICAS, Autismikirjon lasten vuorovaikutus luokkatovereiden kanssa inklusiivisessa luokassa (01.09.2019 – 30.08.2023),
Rahoittaja: Suomen Akatemia
https://www.peicas.fi/
ACCESS– Ikäihmisten digitaalisen lukutaidon ja informaatio-ja ICT-taitojen oppimisen tukeminen (01.04.2018 – 30.09.2021)
Rahoittaja: EU:n Joint Programming Initiative (JPI) ”More Years, Better Lives – The Potential and Challenges of Demographic Change”/ Suomen Akatemia
https://access.wineme.fb5.uni-siegen.de/fi
TUVET – Tutkimusperustainen vaativaan erityiseen tukeen liittyvän osaamisen vahvistaminen opettajankoulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa (01.12.2018-30.06.2021).
Rahoittaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö
https://www.tuvet.fi/
LaTVa – Laajenevat toimintaympäristöt ja tuki varhaiskasvatuksessa, (01.08.2019-31.12.2021).
Rahoittaja: (EAKR) Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
https://www.latvahanke.fi/
DECİDE RİGHT Right Decisions for Effective Education- Strenghten Education for All Children ((1.1.2021-29.6.2023)
Rahoittaja: EU/ERASMUS+
Tutkimusryhmät - UEF
PROJEKTIT - UEF
-
Laajenevat toimintaympäristöt ja tuki varhaiskasvatuksessa (LaTVa)
-
Vaativa tuki varhaiskasvatuksessa (VAKA-TUVET)
Julkaisut
-
Paloniemi, Annukka; Pulkkinen, Jonna; Kärnä, Eija; Björn, Piia Maria. 2021. The Work of Special Education Teachers in the Tiered Support System: The Finnish Case Scandinavian journal of educational research [Epub ahead of print 18 Oct 2021]: 1-16. 2021
-
The Motives and Needs of Professionals and Peer Tutors when Working as Digital Skills Trainers for Older Adults. Ng, Kwok; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija / Media Education at the Top. 2021. 2021
-
Vaativaa tukea tutkimusperustaisesti: TUVET-hankkeesta tukea opettajille ja opettajaksi opiskeleville. Kärnä, Eija; Poikola, Mirva; Mannerkoski, Merja; Iisakka, Riikka; Kontu, Elina; Koski, Jenni; Laamanen, Pauliina; Ojala, Terhi; Peltomäki, Satu; Pesonen, Henri; Pirttimaa, Raija; Rautiainen, Veera; Rönkkö, Ella; Talja, Elina; Äikäs, Aino. 2021 2021
-
Pihlainen, Kaisa; Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Kärnä, Eija. 2021. Perceived benefits from non-formal digital training sessions in later life: views of older adult learners, peer tutors, and teachers International journal of lifelong education 40 2: 155-169. 2021
-
Kämäräinen, Anniina; Eronen, Lasse; Björn, Piia M; Kärna, Eija. 2020. Initiation and decision-making of joint activities within peer interaction in student-centred mathematics lessons Classroom discourse 2021; 12 4: 299-318. 2020
-
Kärnä, Eija; Äikäs, Aino; Poikola, Mirva; Mannerkoski, Merja; Kontu, Elina; Peltomäki, Satu; Pirttimaa, Raija; Iisakka, Riikka. 2020. Research Focus: Strengthening teacher training for significant special support in Finland Thrive Nordics Autumn/Winter 2020: -. 2020
-
Pihlainen, Kaisa; Reunamo, Jyrki; Sajaniemi, Nina; Kärnä, Eija. 2020. Children's negative experiences as a part of quality evaluation in early childhood education and care Early child development and care [Epub ahead of print 11 Aug 2020]: 1-12. 2020
-
Seitsemän vuotta innostavaa yhteistyötä Joen Severin kanssa. Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Korjonen-Kuusipuro, Kristiina / Joen Severi 2010-2020. Joen Severi ry:n 10-vuotishistoriikki "Meiltähän tämä käy!". 2020. 2020
-
Policy and Legislation on the Education for Children with Autism Spectrum Disorder in Finland. Kärnä, Eija / Educating Students with Autism Spectrum Disorder in China and Finland. 2019. 2019
-
Vetoniemi, Jukka; Kärnä, Eija. 2019. Being included - experiences of social participation of pupils with special education needs in mainstream schools International journal of inclusive education [Epub ahead of print 10 Apr 2019]: 1-15. 2019