
LEENA HOLOPAINEN
Professori
Erityispedagogiikan professori, erityisesti kielelliset vaikeudet
Yhteystiedot
Organisaatio
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Erityispedagogiikka
Sähköposti
leena.holopainen@uef.fi
Puhelin
050 407 2249
Avainsanat
Opetustehtävät
Puheen, puheilmaisun ja kommunikaation vaikeudet ja tukeminen
Lukemisen ja kirjoittamisen oppiminen ja opettaminen
Dysleksia, lukivaikeudet
Jatko-opiskelijoiden ohjaus
Yhteiskunnalliset tehtävät
Kasvatus -lehden toimitusneuvoston jäsen
Kasvatustieteellinen seura
Finnish Reading Association
Erilaiset oppijat -yhdistys
Joensuun seudun Erilaiset Oppijat
Tutkimusryhmät ja -projektit
Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen ja oppimisen tuki Suomessa, Saksassa ja Italiassa (APILA-hanke), missä koulunsa aloittavien luku- ja kirjoitustaidon oppimista, sosiaalisia suhteita ja opettajilta saatua tukea seurattiin ensimmäiseltä neljännelle luokalle. Yhteistyöyliopistot University of Giessen (Saksa) ja Free University of Brixen.
Tuetaan yhdessä! Monialainen ja digitaalinen yhteistyö oppimisen tukena -tutkimus- ja kehittämishanke. Hankkeessa kehitetään erityisesti erityisopettajankoulutuksen sisältöjä kuuden yliopiston (Oulu, Helsinki, Turku, Itä-Suomi ja Lapin yliopisto), Åbo Akademin sekä asiantuntijaverkoston ja koulujen yhteistyönä.
HOHTO – Hyvinvoinnin ja oppimisen tuki opettajankoulutuksessa -hanke.
Hankkeessa tavoitteena on opettajankouluttajien erityispedagogisen osaamisen ja digitaalisten ohjaustaitojen vahvistaminen hyvinvoinnin ja oppimisen tukemiseksi. Näin ollen hankkeessa vahvistetaan yhteisöllisen työskentelyn ja koulutuksen avulla yliopistojen opettajankouluttajien ammatillista ja pedagogista osaamista sekä tuetaan kaikkien oppijoiden oppimista ja hyvinvointia.
Opettajien koulutuksen tutkimuksen edistäminen (OPUT-hanke)
Digitaalisten lukemisen ja kirjoittamisen arviointimenetelmien kehittäminen.
Tutkimusryhmät - UEF
Julkaisut
-
Kinnunen, Anu; Holopainen, Leena. 2021. Erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden toimintatapoja Fysioterapia 68 5: 26-31. 2021
-
Vellonen, Virpi; Holopainen, Leena. 2021. Vaikuttavaa viestintää verkoissa Kasvatus 52 1: 114-115. 2021
-
Oppilaslähtöisen arvioinnin ja tuen edistäminen erityisopettajien opetusharjoittelussa. Äikäs, Aino; Vellonen, Virpi; Lappalainen, Kristiina; Atjonen, Päivi; Holopainen, Leena / Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. 2020. 2020
-
Special Educational Needs and Disabilities in Higher Education (Finland). Holopainen, Leena / Bloomsbury Education and Childhood Studies. 2020. 2020
-
Rinne, Risto; Holopainen, Leena; Lindén, Jyri; Toom, Auli. 2020. Koulutuksen ja kasvatuksen tutkimukselle on kasvava yhteiskunnallinen ja sivistyksellinen tilaus Kasvatus 51 2: 92 - 94. 2020
-
Paananen, Maria; Pöyliö, Hanna; Määttä, Sami; Holopainen, Leena. 2020. Digitaalisesti kiinni nuorten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin toisella asteella Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti 30 3: 85-94. 2020
-
Virinkoski, Riitta; Eklund, Kenneth; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Holopainen, Leena; Aro, Mikko. 2020. Development of reading and arithmetic skills across Grades 1 to 4 in two groups of children receiving part-time special education. Learning and individual differences 2021; 85: 101956. 2020
-
Kasvatus -lehti: 50-vuotisjuhlanumero. Rinne, Risto; Holopainen, Leena; Linden, Jyri; Toom, Auli. 2020 2020
-
Holopainen, Leena; Kofler, Doris; Koch, Arno; Hakkarainen, Airi; Bauer, Kristin; Taverna, Livia. 2020. Ci sono differenti predittori della lettura nelle lingue che hanno un`ortografia trasparente? Evidenze da uno studio longitudinale ECPS, Journal of educational, cultural and psychological studies 21: 111-129. 2020
-
Holopainen, Leena; Koch, Arno; Hakkarainen, Airi; Kofler, Doris. 2020. Predictors of Reading Skills at the First and Second Grade: The Role of Orthography Reading psychology 41 5: 461-484. 2020