3D-tulostuksella ja pintakäsittelyillä räätälöityjä ratkaisuja terveydenhuollon ja lääketieteen tarpeisiin (3DPMED) profiilikuva

Päättynyt 01.04.2019 - 30.06.2021
Teknillisen fysiikan laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta

Pohjois-Savon liitto

Hanketta rahoitetaan Euroopan Aluekehitysrahastosta (EAKR).
Hanketta toteuttavat Itä-Suomen yliopisto (päätoteuttaja) ja Savonia ammattikorkeakoulu

Hankkeessa yhdistetään 3D-tulostusta ja erilaisia pinnoitteita/pintakäsittelyjä terveydenhuollossa ja lääketieteessä käytettävien komponenttien ominaisuuksien parantamiseksi. Kappaleen pinta määrittelee usein sen toiminnallisuuden sisärakennetta enemmän, joten pintakäsittelyillä voidaan vaikuttaa merkittävästi 3D-tulostettujen kappaleiden pintaominaisuuksiin. Yhdistämällä pinnoitusmenetelmät ja 3D-tulostuksen kyky valmistaa yksilöllisiä kappaleita voidaan tuottaa laaja valikoima uusia räätälöityjä ratkaisuja alan tarpeisiin. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto Pohjois-Savon liiton kautta.

Tiedostot

1 kappaletta