
FinnChildAir
Projekti
Vaikka koulujen sisäilmaongelmat ovat yleisiä Suomessa, niiden psykososiaaliset seuraukset tunnetaan huonosti. Tämän projektin tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten koulujen sisäilmaongelmat vaikuttavat kouluyhteisön toimintaan ja oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Projektissa keskitytään erityisesti niihin lapsiin ja nuoriin, joiden koulunkäynti on vaikeutunut koulun sisäilmaongelman johdosta. Hankkeessa hyödynnetään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen valtakunnallisia aineistoja, toteutetaan kouluetnografia sekä seurataan sisäilmaongelmista kärsivien lasten ja nuorten psykososiaalista hyvinvointia.
Viime kädessä FinnChildAir pyrkii lisäämään tietoa siitä, miten hitaasti etenevät ja terveysriskiksi ymmärretyt muutokset rakennetussa ympäristössä vaikuttavat ryhmäprosesseihin ja sosiaalisiin käytänteisiin, mitä merkityksiä niille annetaan ja mitä pitkäaikaisvaikutuksia näillä tekijöillä on oireilevien lasten ja nuorten psykososiaaliseen hyvinvointiin.
Viime kädessä FinnChildAir pyrkii lisäämään tietoa siitä, miten hitaasti etenevät ja terveysriskiksi ymmärretyt muutokset rakennetussa ympäristössä vaikuttavat ryhmäprosesseihin ja sosiaalisiin käytänteisiin, mitä merkityksiä niille annetaan ja mitä pitkäaikaisvaikutuksia näillä tekijöillä on oireilevien lasten ja nuorten psykososiaaliseen hyvinvointiin.
Rahoittaja(t)
Päärahoittaja
Suomen Akatemia

Organisaatio
Yhteiskuntatieteiden laitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta
Avainsanat
kouluhyvinvointi
lapset
mielenterveys
nuoret
psykososiaalinen
psykososiaaliset tekijät
sisäilma
sosiaalipsykologia
Ryhmän jäsenet - UEF
-
Eerika Finell Professori, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, Yhteiskuntatieteiden laitos
-
Sini Järnström Tutkimusavustaja, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, Yhteiskuntatieteiden laitos
Professorit
Tutkimusavustaja
Linkit
-
Dampness and student-reported social climate: two multilevel mediation models. Eerika Finell, Asko Tolvanen, Juha Pekkanen, Timo Ståhl, Pauliina Luopa. 2021
-
Students' school-level symptoms mediate the relationship between a school's observed moisture problems and students’ subjective perceptions of indoor air quality. Eerika Finell, Asko Tolvanen, Riikka Ikonen, Juha Pekkanen, Timo Ståhl. 2021