In vitro ja ex vivo elektrofysiologian keskus profiilikuva

In vitro ja ex vivo elektrofysiologian keskus

Tutkimusryhmä
01.01.2020 -
A.I. Virtanen -instituutti, Terveystieteiden tiedekunta

Elektrofysiologia tarjoaa ainutlaatuisen tavan tutkia solujen ja kudosten toimivuutta. Tämä on tärkeää korkeatasoiselle tieteelle ei vain perussolubiologian ja sairauksien tutkimuksessa, vaan myös jatkuvasti kasvavilla kantasolujen, kudostekniikan ja terapiakehityksen aloilla.

In vitro / ex vivo elektrofysiologian ydinlaitoksessamme on instrumentointi yhden solun sähköisten ja toiminnallisten ominaisuuksien mittaamiseen, mukaan lukien yhdistetyt fluoresenssikuvaukset ja patch clamp / intrasellulaariset tallennusjärjestelmät soluviljelmille ja kudosviipaleille sekä monielektrodijärjestelmäalusta neuronipiirien mittaamiseen. Tarjoamme palveluita solujen ja viipaleiden Ca-kuvantamisen, patch-clamp-kokeiden, solunsisäisten jännitteiden tallennusten, solun ja solun välisen nopean ionien tai jännitteen konfokaalikuvauksen, solunulkoisen jännitteen tallentamisen (soluviljelmät, pienet kudokset) ja verkkotoimintojen MEA-mittaukset.

Tarjoamme henkilökohtaista koulutusta, apua ja ohjausta kokeelliseen suunnitteluun, kudosten tai solujen käsittelyyn ja data-analyysiin. Tarjoamme myös täyden palvelupaketin, joka sisältää kokeellisen suunnittelun, mittausten suorittamisen ja seuraavat analyysit sekä koulutusta sähköfysiologiasta.

Näytetyyppi ja koetyyppi ovat joskus hyvin tutkimuskysymyskohtaisia ja vaativat siksi erityisiä protokollia noudattaakseen ja optimoidakseen.

Laitos koostuu viidestä yksiköstä:

1- Laitteet patch clampille: Asemassa on pystyasennossa oleva Olympus BX50 -mikroskooppi, joka on varustettu infrapunadifferentiaalisen interferenssin kontrastioptiikalla (IR-DIC). Elektrofysiologiset tallennukset tehdään Axopatch-200B-vahvistimella, optinen kuvantaminen Retiga CMOS -kuvauskameralla. Luigs Neumannin ja Narishige -vaiheohjaimet säätelevät näytteen sijoittelua ja elektrodien liikettä näytteeseen Stimulaatiotutkimukset suoritetaan Digitimer DS-3 -ärsystiolaattoriyksiköllä. Lämpösäädeltyjen nesteiden perfuusio ja farmakologiset tutkimukset suuressa kylvyssä saadaan aikaan peristalttisella pumpulla ja nopealla perfuusiojärjestelmällä.

Sijainti: Bioteknia 2, 3. krs, huone 3417.

Kuvaus: Patch clamp -laite sähköfysiologisiin tallenteisiin ja samanaikaiseen kalsiumkuvaukseen aivoviipaleissa tai viljellyissä hermosoluissa.

Lisätiedot/kommentit: asiakas voi käyttää koulutuksen jälkeen.

Yhteystiedot: Tarja Malm, Antonios Dougalis, Polina Abushik

2- Laitteet mikroelektrodiryhmälle (MEA) sähköfysiologiaan: PC-ohjattu MEA2100-Mini-järjestelmä MEA:iden tallentamiseen 60 elektrodilla (Multi Channel Systems GmbH), kaksoisautomaattinen lämpötilansäädin TC02, Leica SAPO -mikroskooppi ja Leica MC170 M HDEA -kamera näytteelle seuranta tallennusten aikana, PPS2-peristalttinen pumppu ja lämpötilasäädelty PH-01-kanyyli lääkkeiden toimittamiseksi näytteeseen.

Sijainti: Bioteknia 2, 3. krs, huone 3417.

Kuvaus: PC-ohjattu MEA-järjestelmä solunulkoisten sähköisten potentiaalien tallentamiseen kudosviipaleissa ja soluviljelmissä.

Lisätiedot/kommentit: asiakas voi käyttää koulutuksen jälkeen. Lääkehakemusjärjestelmän käyttö vaatii operaattorin. Opintojen suunnittelu ja analysointi vaatii asiantuntija-apua.

Yhteystiedot: Tarja Malm, Antonios Dougalis, Anssi Pelkonen

3- Laitteet kuvantamistutkimuksiin Bioteknia 2, huone 3428: TILL Photonics GmbH -kuvausjärjestelmä, joka sisältää kameran ja Olympus IX70 -fluoresoivaan mikroskooppialustaan ​​perustuvan laajaspektrisen valonlähteen, patch clamp -vahvistimen, PC-ohjatun nopean liuoksenvaihtojärjestelmän, peristalttisen pumpun lääkkeiden toimittamiseen kennot, kaksi automaattista lämpötilansäädintä TC-344B.

Sijainti: Bioteknia 2, 3. krs, huone 3428.

Kuvaus: PC-ohjattu kuvantamisjärjestelmä automaattisella nopealla lääkkeen levityksellä/poistolla solunsisäisen kalsiumin, reaktiivisten happilajien ja mitokondrioiden kalvopotentiaalin muutosten havaitsemiseksi primaarisoluissa ja solulinjoissa.

Lisätiedot/kommentit: asiakas voi käyttää koulutuksen jälkeen.

Yhteystiedot: Tarja Malm, Rashid Giniatullin, Raisa Giniatullina, Anastasia Shakirzyanova

4- Laitteet: Olympus FX1000 konfokaalinen mikroskooppi yhdistettynä mikromanipulaattoreihin, patch clamp -vahvistin, solunsisäinen jännitevahvistin, nopea liuoksenvaihtojärjestelmä, solujen ja kudosten perfuusiojärjestelmä, mikroinjektio, lämpötilan ja kaasun säätö sekä palauteohjatut objektiivilämmittimet.

Sijainti: Bioteknia 1, 4 krs, huone 4103.

Kuvaus: Täysin varusteltu laitteisto samanaikaiseen elävien solujen/kudosten konfokaalikuvaukseen ja sähköfysiologiaan.

Lisätiedot/Kommentit: Vaatii operaattorin.

Yhteystiedot: Pasi TaviNikolay Naumenko

5- Varustus: Ionflux 16 automaattinen patch clamp.

Sijainti: Bioteknia 1, 4 krs, huone 4106.

Kuvaus: Automaattinen 16-kuoppainen patch-clamp-järjestelmä soluille.

Lisätiedot/Kommentit: Asiakas voi käyttää.

Yhteystiedot: Pasi TaviNikolay Naumenko

Instrument usage:

Ca-imaging unit: 26€/hour

Total hourly rate for university internal projects (from 16.00 to 08:00), cheaper evening and weekend pricing reduces the workload of day hours by 15€/hour.

Sales price to outsiders (incl. VAT 24%, and 24% overhead, 20% margin) 44€/hour Consultation price for outsiders  (incl. VAT 24%, and 24% overhead, 20% margin, indirect employee costs 45%) 62€/hour.

Multichannel systems MEA: 10€ /hour

Sales price to outsiders 10€/hour (incl. VAT 24%, and 24% overhead, 20% margin) 19€/hour.

Consultation price for outsiders (incl. VAT 24%, and 24% overhead, 20% margin, indirect employee costs 45%) 62€/ hour.