Tarkenna hakuasi

Lääkkeiden medianäkyvyys ennen markkinoille tuloa ja korvattavuutta profiilikuva

Lääkkeiden medianäkyvyys ennen markkinoille tuloa ja korvattavuutta

Projekti
01.09.2024 - 31.12.2026
Farmasian laitos, Terveystieteiden tiedekunta

Rahoittajat

Päärahoittaja

Kansaneläkelaitos

Lääkkeiden medianäkyvyys ennen markkinoille tuloa ja korvattavuutta rahoittajan logo

Johtajat

Yhteyshenkilöt

Itä-Suomen yliopiston farmasian laitoksen ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean toteuttamassa hankkeessa tutkitaan lääkkeiden medianäkyvyyttä. Tutkimuksessa tarkastellaan journalistisessa mediassa sekä internetissä ja sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä, potilaskertomuksia ja muita narratiiveja sekä sitä, kenelle mediasisältöjä eri kanavissa on suunnattu. Lisäksi tutkitaan lääkäreille suunnattua viestintää ennen uusien lääkkeiden myyntilupaa ja korvattavuuspäätöstä sekä haastatellaan terveystoimittajia ja potilasjärjestöjen edustajia.

Medialla on informoinnin ohella merkittävä rooli terveydenhuollon poliittiseen päätöksentekoon vaikuttamisessa, yleisen mielipiteen muokkaamisessa ja esimerkiksi lääketieteellisten hoitojen kysyntään ja tarjontaan vaikuttamisessa. Medianäkyvyys tarjoaa myös keinon vaikuttaa mielikuviin ja mielipiteisiin lääkkeistä ja lääkehoidon hyödyistä.

Yhteistyö

Avainsanat