Opetus
Oppimiseen kohdentuvat tunteet; itsearviointi; ajattelun taidot; metakognitio; reflektio; kvalitatiiviset menetelmät
Tutkimus
Tutkimukseni keskeisiä teemoja ovat oppimiseen kohdentuvat tunteet, matematiikka ja ajattelun taidot käsittäen reflektion ja metakognition.
Teen väitöstutkimusta peruskouluikäisten ajattelun taidoista matemaattisessa ongelmanratkaisutilanteessa. Tavoitteenani on selvittää, millaisia nämä taidot ovat ja millaisia eroja niistä voidaan havaita. Olen tutkinut myös tunteiden vaikutusta oppimiseen. Olen kiinnostunut siitä, miten ajattelun taidot ja tunteet ovat yhteydessä matemaattiseen osaamiseen ja ongelmanratkaisutaitoon.
Tavoitteenani on tarjota ohjeistuksia siihen, miten reflektiota ja metakognitiota tukevia käytäntöjä voidaan lisätä opetus- ja arviointitilanteisiin.
Julkaisut
5/5 kappaletta-
"Oli yhtä vaikeet ja rankkaa ku vuorelle kiipeeminen, mutta sain tehtävän valmiiks!" — Tunnereflektiot oppilaiden itsearvioinnin perustana
Toikka, Susanna. 2024. Kielikukko. 43: 47-52 -
Combined conceptualisations of metacognitive knowledge to understand students’ mathematical problem-solving
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Atjonen, Päivi; Havu-Nuutinen, Sari. 2024. Cogent education. 11: . 2357901 -
Matemaattisen ongelmanratkaisun aktivoimat tunnereflektiot ja niiden fasilitointi alkuopetuksessa
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Atjonen, Päivi; Havu-Nuutinen, Sari. 2022. Kasvatus. 53: 335-349 -
Neljäsluokkalaisen ongelmanratkaisutilanteen reflektio kirjallisena ja puhuttuna itsearviointina
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Korpela, Aleksi. 2022. FMSERA Journal. 5: 76-92 -
Alkuopetusikäisen valmius reflektoida matemaattisessa ongelmanratkaisutilanteessa
Eronen, Lasse; Toikka, Susanna. 2021. FMSERA Journal. 4: 1-15