Lotta Aavikko
Projektitutkija
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 449 2959
Olen (KM, ERLO) väitöskirja- ja projektitutkija Itä-Suomen yliopistossa. Tutkimusintressini ovat osallisuuden edistäminen yhteiskunnassa niin väitöskirjassani ikäihmisten ja kehitysvammaisten henkilöiden digiosallisuuden näkökulmasta kuin myös eri hankkeissa esimerkiksi varhaiskasvatusikäisten lasten saaman tuen ja opettajien digitaitojen näkökulmasta. Aiemmin olen analysoinut ensimmäiseen väitöskirjanartikkeliini (Aavikko, Pihlainen & Kärnä 2022) ikäihmisten digitaitojen vertaisopastajien focus group-haastatteluja, toteuttanut observointiaineistoa digituen verkoston työpajoista sekä kerännyt ainutlaatuisen aineiston kehitysvammaisilta digitaitojen vertaisopastajilta etänä, hyödyntäen AAC-tukimenetelmiä. Viimeisimmäksi haastattelin ikäihmisten digitaitojen vertaisopastajia yksilö- ja parihaastatteluissa Teamsissä osana Jyväskylän yliopiston Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikön (CoE AgeCare) kanssa toteuttamaamme hanketta.
Tutkimusryhmät
-
Lapsi- ja perhepalvelujen asiantuntijaryhmä (LAPE) 01.01.2023 -
-
Vaativa tuki ja monialainen yhteistyö -kollektiiv… 17.05.2023 -
Projektit
Julkaisut
9/9 kappaletta-
Vaativa monialainen tuki – käsitteen kehitys ja tutkimusperustainen tarkastelu varhaiskasvatuksessa
Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Aavikko, L.otta; Heiskanen, Noora. 2024. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 1: 14-20 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Navigating the COVID-19 pandemic: Learning experiences of an online Sino-Nordic doctoral summer school on aging
Xu, Wenqian; Aavikko, Lotta; Kärnä, Eija; Chen, Honglin; Arief, Muzawir; Motel-Klingebiel, Andreas; An, Ning. 2023. Educational gerontology. 2024; 50: 254-264 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
A Multilevel Model of Older Adults’ Appropriation of ICT and Acquisition of Digital Literacy
Kärnä, Eija; Aavikko, Lotta; Rohner, Rebekka; Gallistl, Vera; Pihlainen, Kaisa; Müller, Claudia; Ehlers, Anja; Bevilacqua, Roberta; Strano, Stefano; Maranesi, Elvira; Cerna, Katerina; Hengl, Lisa; Kolland, Franz; Waldenberger, Franz; Naegele, Gerd; Park, Sieun; Hess, Moritz; Reuter, Verena; Frewer-Graumann, Susanne; Korjonen-Kuusipuro, Kristiina. 2022. International journal of environmental research and public health. 19: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Approaches to collaboration and support in early childhood education and care in Finland: professionals’ narratives
Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja; Aavikko, Lotta; Viljamaa, Elina. 2022. European journal of special needs education. 38: 528-542 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Ikäihmisten digitaitojen vertaisopastusprosessi
Aavikko, Lotta; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija. Teoksessa: Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Rasi-Heikkinen, Päivi; Vuojärvi, Hanna; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija(toim.) , 2022. Ikääntyvät digiyhteiskunnassa: elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. s. 211-228. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Jotain tehtiin toisin - Kiteen varhaiskasvatuksen kehittämistyö yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa
Alhainen, Anu; Koskinen-Makkonen, Nelli; Kaasinen, Elias; Aavikko, Lotta. Teoksessa: Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja(toim.) , 2022. Pienet tuetut askeleet: Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt. s. 192-194. Santalahti-kustannus D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta sekä esi- ja perusopetusta: Oikeus oppia – Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän loppuraportti
Alila, Kirsi; Eskelinen, Mervi; Kuukka, Katri; Mannerkoski, Merja; Vitikka, Erja; Suhonen, Eira; Pihlaja, Päivi; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Puolakka, Suvi; Salminen, Jenni; Rantanen, Marja; Heiskanen, Noora; Aavikko, Lotta; Karila, Kirsti; Poikola, Mirva. 2022. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja. . Opetus- ja kulttuuriministeriö D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
Older adults’ reasons to participate in digital skills learning: An interdisciplinary, multiple case study from Austria, Finland, and Germany
Pihlainen, Kaisa; Ehlers, Anja; Rohner, Rebekka; Cerna, Katerina; Kärnä, Eija; Hess, Moritz; Hengl, Lisa; Aavikko, Lotta; Frewer-Graumann, Susanne; Gallistl, Vera; Müller, Claudia. 2022. Studies in the education of adults. [Published online: 20 Oct 2022]: 1-19 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Yhdessä kehittäen, tietoa jakaen ja tukea yhteensovittaen : laajenevat toimintaympäristöt ja tuki varhaiskasvatuksessa (LaTVa) -hankkeen loppuraportti
Aavikko, Lotta; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija. 2022. . . Itä-Suomen yliopisto D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys