Sara  Liinamo

Sara Liinamo

Väitöskirjatutkija

sara.liinamo@uef.fi

Työskentelen sosiaalipsykologian väitöskirjatutkijana yhteiskuntatieteiden laitoksella. Tutkimuksessani tarkastelen kriittisen (sosiaali)psykologian näkökulmasta, millaista kuvaa ihmisyydestä persoonallisuustesteissä ja testivastaamisen yhteydessä rakennetaan  – millaisia ideaalisubjekteja testeille on tunnistettavissa. Väitöstutkimustani varten olen tuottanut aineiston, jossa vapaaehtoiset testivastaajat puhuvat ääneen omat testivastauksensa ja vastauslogiikkansa. Kiinnostukseni kohteena ovat testivastaajien tulkinnat testistä, kuvaukset heistä itsestään sekä se, miten nämä linkittyvät yhteiskunnallisiin eriarvoisuuksiin.

Teoreettisesti ja metodologisesti olen kiinnostunut kriittisestä diskursiivisesta psykologiasta, intersektionaalisuudesta, sosiaalisesta konstruktionismista, tiedonsosiologiasta sekä tieteen- ja teknologiantutkimuksesta. Temaattisesti minua kiinnostaa yhteiskunnan ja kulttuurin psykologisoituminen ja psykologisoinnin tekniikat, minäteknologiat, työelämän tasa-arvo ja yhdenvertaisuus sekä kyselytiedon ja -mittareiden sosiaalitieteellinen tutkimus.

Toimin lukuvuonna 2024–2025 vastuuopettajana Ohjaus ja neuvonta -kurssilla ja tentaattorina Yhteiskuntatieteiden klassikot -kurssilla. Organisoin myös Psykologisoitunut työelämä -teemaista lukupiiriä, joka on suunnattu kyseisestä aiheesta kiinnostuneille, eri yliopistoissa toimiville tutkijoille ja loppuvaiheen opiskelijoille.

Minuun saa ottaa matalalla kynnyksellä yhteyttä yllä mainittuihin aihealueisiin liittyen.