Luovat minäkäsitykset digitaalisten muutosten johtamisessa
Rahoittajat
Päärahoittaja
Suomen Kultturirahasto
Luovien itseluottamusten agenttiprosessin tutkiminen johtavassa digitaalisessa transformaatiossa
Digitaalisissa talouksissa yritysarkkitehtuurin digitaalisesta muutoksesta on tullut keskeinen strategia perinteisille yrityksille, joilla on vanhoja järjestelmiä, jotta he voivat pysyä kilpailukykyisinä. Chief Digital Officer (CDO) -roolissa olevat henkilöt ja muut C-tason johtajat ovat vastuussa uuden digitaalisen vision luomisesta yritykselle ja uusien teknologioiden käyttöönotosta, jotka lupaavat uutta arvoa asiakkaille ja uudistuneesta liiketoiminnasta.
Tietyn digitaalisen transformaation (DT) toteuttaminen koostuu muutoksista olemassa olevaan tietojärjestelmään, liiketoimintaprosesseihin ja työkulttuuriin strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Jotta DT-aloitteet voisivat tarjota uusia liiketoimintamahdollisuuksia, avainkäyttäjien on omaksuttava digitaalisten järjestelmien toiminnallisuudet. Siksi CDO:iden on määriteltävä digitaaliset strategiat, jotka vastaavat asiakkaan ja avainkäyttäjien tarpeisiin. Lisäksi heidän tulee olla joustavia suunnitelmiensa uudelleenarvioinnissa DT:n toteutuksen edetessä. Tämän seurauksena DT-aloitteiden muutoksenhallinta on eräänlainen paha ongelma digitaalisille johtajille: 1) kyse on uuden teknologian tuomisesta yritykseen; 2) siihen osallistuu sidosryhmiä, joiden prioriteetit ovat ristiriidassa; 3) tavoitteet voivat muuttua hankkeen edetessä; ja 4) voi olla useampi kuin yksi sopiva ratkaisu vastaamaan muuttuviin tavoitteisiin, jokaisessa ratkaisussa on vahvuudet ja heikkoudet.
Luovuus – uusien ja hyödyllisten ratkaisujen luomisen psykologinen prosessi – voi olla perustavanlaatuinen resurssi ennakoimattomien haasteiden ratkaisemisessa projektin ratkaisevina hetkinä, kuten digitaalisen aloitteen toteuttamiseen tarvittavien kompetenssien kehittäminen, vakuuttavien kertomusten välittäminen esimiehille ja työntekijöille siitä, miksi digitalisaatio on toivottu todellisuus yrityksessä ja jatkuvan oppimiskulttuurin luominen ja ylläpitäminen. Kuinka digitaalisen transformaation johtajat voivat hyödyntää luovuutta – itselleen ja tiimilleen – onnistuneiden digitaalisten muutosten mahdollistamiseksi?