I obtained my PhD in English Language and Culture at the University of Eastern Finland in 2010. I have worked as a post-doctoral researcher in various research projects examining English language variation and change, and as a senior lecturer in English linguistics and foreign language pedagogy. My research interests cover second language acquisition, learner corpus research, foreign language teaching, English as a foreign/second language and English as a world language.
Files
1 itemsPublications
27/27 items-
Constrained communication in EFL and ESL: The case of embedded inversion
Gilquin, Gaëtanelle; Meriläinen, Lea. 2024. English world-wide. 45: 196-223 A1 Journal article (refereed), original research -
Englanti maailmankielenä : opetussuunnitelmasta oppilaiden kokemuksiin
Meriläinen, Lea; Paulasto, Heli. Teoksessa: Härmälä, Marita; Meriläinen, Lea; Paulasto, Heli; Mäntylä, Katja; Pollari, Pirjo; Roiha, Anssi; Tabell, Tuure(toim.) , 2023. ”English has a pretty big role in my life” – Näkökulmia englannin opetuksen ajankohtaisiin teemoihin perusopetuksessa. s. 11-24. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus D2 Article in a professional book (incl. an introduction by the editor) -
”English has a pretty big role in my life” – Näkökulmia englannin opetuksen ajankohtaisiin teemoihin perusopetuksessa
Härmälä, Marita; Meriläinen, Lea; Paulasto, Heli; Mäntylä, Katja; Pollari, Pirjo; Roiha, Anssi; Tabell, Tuure. 2023. Artikkelikokoelma / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. . Kansallinen koulutuksen arviointikeskus D6 Edited professional book -
The processes of preposition omission across English variety types
Paulasto, Heli; Meriläinen, Lea. Teoksessa: Rautionaho, Paula; Parviainen, Hanna; Kaunisto, Mark; Nurmi, Arja(toim.) , 2022. Social and Regional Variation in World Englishes : Local and Global Perspectives. s. 91-122. Routledge A3 Book section, Chapters in research books -
The Interplay between Universal Processes and Cross-Linguistic Influence in the Light of Learner Corpus Data: Examining Shared Features of Non-native Englishes
Meriläinen, Lea. Teoksessa: Le Bruyn, Bert; Paquot, Magali(toim.) , 2021. Learner Corpus Research Meets Second Language Acquisition. s. 67-95. Cambridge University Press A3 Book section, Chapters in research books -
Samaan aikaan somessa - havaintoja englannin kielen käytöstä itäsuomalaisessa tviittivirrassa
Laitinen, Mikko; Paulasto, Heli; Meriläinen, Lea. Teoksessa: Kolehmainen, Leena; Riionheimo, Helka; Uusitupa, Milla(toim.) , 2020. Ääniä idästä - Näkökulmia Itä-Suomen monikielisyyteen. s. 229-269. Suomalaisen kirjallisuuden seura A3 Book section, Chapters in research books -
The progressive form and its functions in spoken learner English: Tracing the effects of an exposure-rich learning environment
Meriläinen, Lea. Teoksessa: Fuchs, Robert; Werner, Valentin(toim.) , 2020. Tense and Aspect in Second Language Acquisition and Learner Corpus Research. s. 24-52. John benjamins A3 Book section, Chapters in research books -
Revisiting the ENL-ESL-EFL continuum: A multifactorial approach to grammatical aspect in spoken Englishes
Rautionaho, Paula; Deshors, Sandra C; Meriläinen, Lea. 2018. Icame journal. 42: 41-78 A1 Journal article (refereed), original research -
The progressive form and its functions in spoken learner English: Tracing the effects of an exposure-rich learning environment
Meriläinen, Lea. 2018. International journal of learner corpus research. 4: 164-194 A1 Journal article (refereed), original research -
Extended uses of the progressive form in Inner, Outer and Expanding Circle Englishes
Meriläinen Lea, Paulasto Heli, Rautionaho Paula. Teoksessa: Filppula Markku, Klemola Juhani, Mauranen Anna, Vetchinnikova Svetlana(toim.) , 2017. Changing English : Global and Local Perspectives. s. 191-216. Mouton De Gruyter A3 Book section, Chapters in research books