
Kirsi Raetsaari
University Lecturer
University lecturer, career guidance and counseling
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
[email protected] | +358 50 341 1545
My research focuses particularly on the guidance offered in schools and educational institutions and the implementation of the principle of the whole school approach to guidance. In addition to the context of general upper secondary school education, my expertise includes theoretical and methodological discussions of agency and guidance.
Publications
- Raetsaari, K. & Hellsten, S. (2025). Uusia käsitteitä opiskeluhuoltopuheeseen [New concepts for discussing student welfare]. Kasvatus, 56(3), 380–385.
- Vihtari, K., Juutilainen, P.-K., Pitkänen, H., Mäkelä, M. & Raetsaari, K. (2024). Ehdotus elinikäisen ohjauksen seurantakehikoksi: Suuntaviivoja kansallisen tason seurantaan [Proposed monitoring framework for lifelong guidance Guidelines for national monitoring]. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2024:39.
- Hellsten, S., Raetsaari, K. & Suorsa, T. (2023). Keskustelu oppilaan tuen järjestämisen mahdollisuuksista ja ehdoista. Subjektitieteellinen näkökulma yksilökohtaisen opiskeluhuollon toteutumisesta [Discussion on the possibilities and conditions of organizing general support for a pupil. A Subject-scientific perspective on the implementation of individual student welfare services]. Psykologia, 58(4–6), 290–302.
- Raetsaari, K. (2023). Ohjaus ja toimijuus lukion keskeyttämisen äärellä [Guidance and agency on the verge of early general upper secondary school leaving]. Lectio praecursoria. Psykologia, 58(4–6), 337–340.
- Raetsaari, K. (2023). Lukion keskeyttämisen äärellä. Subjektitieteellisen psykologian näkökulma toimijuuden tukemiseen ohjauksessa [On the verge of early school leaving. Subject-scientific perspective on supporting agency in general upper secondary school guidance (dissertation)]. Oulun yliopisto.
- Raetsaari, K., Suorsa, T., Peltola, M. & Muukkonen, H. (2022). To intervene or not? Professionals’ relation to early school leaving in Finnish general upper secondary education. Nordic psychology, 75(4), 366–385.
- Raetsaari, K., Suorsa, T. & Muukkonen, H. (2021). ”Lopettasko lukion?” Toimintaperusteet, toimijuuden jännitteet ja ohjaus lukiolaisten arjen haasteissa [“Should I quit school?” Grounds for
action, dialectics of agency and counselling in general upper secondary students’ everyday
school life]. Kasvatus, 52(3), 297–309. - Raetsaari, K. & Suorsa, T. (2020). Clearing the FOG – Studying personal participation in solution-focused counselling. Teoksessa: T. Šprlák & Š. Grajcár (toim.). Career guidance for inclusive society. Conference proceedings (pp. 393–397).
- Raetsaari, K., Suorsa, T. & Muukkonen, H. (2020). Ohjaustyön haasteena lukion keskeyttäminen: Ammattilaisten tulkintoja olosuhteista ja työnsä perusteista. Kasvatus, 51(1), 38–50.
- Suorsa, T., Kosola, M. & Raetsaari, K. (2020). Kaikille sopiva koulu? Kohti monialaista käytäntöjen kehittämistä. In M. Takala, A. Äikäs & S. Lakkala (eds.), Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet (pp. 219–236). PS-Kustannus.