
Aino Äikäs
Senior University Lecturer
Senior university lecturer, Title of docent (Special Education, University of Oulu)
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
[email protected] | +358 50 442 2632
My research and teaching areas in the field of Special Education deal with interprofessional collaboration, intellectual and developmental disabilities, significant support needs in education and inclusive education. University pedagogy and transnational education are also my interests.
Researhgate:
https://www.researchgate.net/profile/Aino-Aeikaes-2
ORCid:
Research groups
-
Interprofessional loearning 02.09.2017 -
-
TUVET/KTVA//#Bestschool
-
Significant support and interprofessional collaboration collective (VAMOS) 17.05.2023 -
-
Supporting University Students' Learning (SupportUNI) 01.09.2023 -
Projects
Publications
46/46 items-
Adapting Measures of Inclusion to Finnish Higher Education Teacher Educators' Context: Investigation of Validity and Reliability
Sointu, Erkko; Vellonen, Virpi; Ng, Kwok; Äikäs, Aino; Holopainen, Leena; Hoang, Theresa. 2025. Journal of teacher education and educators. 14: 59-77 A1 Journal article (refereed), original research -
Mitä on oppimisen pedagoginen tuki yliopistossa? Miten sitä tulisi kehittää?
Sointu, Erkko; Vuojärvi, Hanna; Korkeamäki, Johanna; Pesonen, Henri; Äikäs, Aino. 2025. Yliopistopedagogiikka. 2024; 31: . B1 Non-refereed journal articles -
Opintojen esteettömyys ja pedagoginen tuki korkeakoulutuksessa
Pesonen, Henri; Äikäs, Aino. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 177-192. Gaudeamus A3 Book section, Chapters in research books -
Understanding and Supporting the Communication and Agency of a Child without Speech: Educators’ Perceptions and Reflections
Sirkko, Riikka; Viljamaa, Elina; Äikäs, Aino. 2025. Scandinavian journal of disability research. 27: 30-43 A1 Journal article (refereed), original research -
Vaativa monialainen tuki ja toimiva yhteistyö opiskeluhuollossa rehtoreiden kuvaamana
Tulikoura, Jenni; Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Carpelan, Raisa. 2025. Kasvatus. 56: 308-326 A1 Journal article (refereed), original research -
Inklusiivisen kasvatuksen ja erityispedagogiikan sisällöt opettajaopintojen opetussuunnitelmissa
Äikäs, Aino; Kyrö-Ämmälä, Outi; Ojala, Sonja; Waltzer, Katariina; Heinonen, Marianna; Pihlaja, Päivi. 2024. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 34: 12-33 A1 Journal article (refereed), original research -
Opiskelijoiden kokemuksia käänteisen opetuksen menetelmin toteutetusta graduseminaarista ja gradutyöskentelyä tukevista flippauksen ominaispiirteistä
Vuojärvi, Hanna; Äikäs, Aino; Sointu, Erkko. 2024. Yliopistopedagogiikka. 31: . A1 Journal article (refereed), original research -
Vaativa monialainen tuki – käsitteen kehitys ja tutkimusperustainen tarkastelu varhaiskasvatuksessa
Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Aavikko, L.otta; Heiskanen, Noora. 2024. eEriKa. 1: 14-20 D1 Article in a trade journal -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvaukset vaativan monialaisen tuen toimijaverkostosta lapsen tukea koskevassa yhteistyössä
Tervonen, Kaisa; Heiskanen, Noora; Äikäs, Aino. 2024. Journal of early childhood education research. 13: 99-132 A1 Journal article (refereed), original research -
Higher education and the flipped classroom approach: efficacy for students with a history of learning disabilities
Kiljunen, Juho; Sointu, Erkko; Äikäs, Aino; Valtonen, Teemu; Hirsto, Laura. 2023. Higher education. 2024; 88: 1127-1143 A1 Journal article (refereed), original research