Katja Pasanen
Research Manager
Project manager (D.Sc.(Econ.))
Business School, Faculty of Social Sciences and Business Studies
[email protected] | +358 50 439 0925
I work as a research manager at the Business School at the University of Eastern Finland. I have wide experience in tourism research and development including sustainable tourism, nature-based tourism, e-tourism and cultural and event tourism. I have experience in multiple tourism projects funded for example by EU Regional Development Fund, European Agricultural Fund for Rural Development, European Commission, and the Finnish ministries. My goal is to work in the interface of the tourism business and research and develop the tourism business by offering them insights from the latest research. I am especially interested in responsible tourism and sustainability marketing, as well as opportunities offered by technology for improving the customer experience and making tourism more sustainable.
Specialities:
Sustainable and responsible tourism
Sustainability marketing
Nature-based tourism
Event & cultural tourism
Customer research and knowledge
Research groups
Projects
-
Metaverse meets the Experience Industry 01.07.2023 - 30.06.2025
-
Voyage to mythology - Kalevala Finished 01.04.2020 - 31.12.2022
-
Transformative tourist experiences – new business opportunities to enhance sustainability in tourism 01.03.2023 - 31.12.2024
-
Saimaa Skill Share Lab, the preliminary study Finished 01.08.2022 - 30.06.2023
-
SLOWDOWN: Promotion of slow tourism for sustainable, local and regional economic development and well-being 01.04.2024 - 30.06.2028
-
Regenerative nature tourism (REGGAE) 01.09.2023 - 31.08.2026
Publications
33/73 items-
Liiketaloustieteellinen matkailututkimus Suomessa
Heiskanen, Nelli; Komppula, Raija; Konu, Henna; Pasanen, Katja; Pesonen, Juho; Räikkönen, Juulia; Suni, Jarno. 2024. Matkailututkimus. 20: 19-47 A2 Review article, Literature review, Systematic review -
Vakuuttava vastuullisuusviestintä maaseutumatkailuyrityksen markkinointiviestinnässä
Pasanen, Katja. 2024. Matkailututkimus. 20: 27-33 B1 Non-refereed journal articles -
Matkailuyrityksen vakuuttava vastuullisuusviestintä
Pasanen, Katja; Konu, Henna; Koponen, Jonna. 2023. Matkailututkimus. 19: 29-54 A1 Journal article (refereed), original research -
Mytologiasta vetovoimaa? – Kalevalan kiinnostavuus itäaasialaisten kohderyhmien näkökulmasta
Pulkkinen, Tuuli; Vepsäläinen, Mia; Konu, Henna; Pasanen, Katja; Komppula, Raija. 2023. Matkailututkimus. 19: 6-28 A1 Journal article (refereed), original research -
Vakuuttava vastuullisuusviestintä maaseutumatkailuyrityksen markkinointiviestinnässä
Pasanen, Katja. 2023. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in social sciences and business studies G5 Doctoral dissertation (article) -
Itä-Suomen alueen asukkaiden näkemykset kulttuurin merkityksestä ja alueen kulttuuritarjonnasta
Pasanen, Katja; Vepsäläinen, Mia; Suni, Jarno. 2022. . . Itä-Suomen yliopisto D4 Published development or research report or study -
Mikä maaseutumatkailutuotteen vastuullisuudessa kiinnostaa? Mökkimatkailutuotteen vastuullisuusviestintä eri kohderyhmien näkökulmista
Pasanen, Katja. 2022. Maaseutututkimus. 30: 8-38 A1 Journal article (refereed), original research -
Saimaan alueen asukkaiden alueellinen identiteetti
Pasanen, Katja; Kääriäinen, Jarkko. 2020. . . D4 Published development or research report or study -
Vastuullisuusviestinnällä kohti kestävämpää matkailua
Pasanen, Katja. Teoksessa: Konu, Henna; Pesonen, Juho; Reijonen, Helen(toim.) , 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. s. 99-123. Vastapaino A3 Book section, Chapters in research books -
360°-videoiden käyttö matkailumarkkinoinnissa
Pasanen, Katja; Pesonen, Juho; Mikkonen, Jenni. Teoksessa: Prykäri, Essi(toim.) , 2019. Digitaalisten ratkaisujen soveltaminen luontomatkailuun – teoriaa, kokeiluja ja käyttäjäkokemuksia. s. 19-34. Lahden ammattikorkeakoulu D2 Article in a professional book (incl. an introduction by the editor)