
I am a PhD and project researcher at the University of Eastern Finland. My research interests include promoting inclusion in society, both in my dissertation from the perspective of digital inclusion of older people and people with developmental disabilities, and in various projects, for example on support for children in early childhood education and digital literacy of teachers. Previously I have analysed focus group interviews with peer tutors in digital literacy for older people, conducted observational research on digital support network workshops, and collected unique material from peer tutors in digital literacy for people with developmental disabilities remotely, using AAC support methods. Lastly, I interviewed peer tutors of digital literacy for older people in individual and pair interviews in Teams as part of a project we conducted with the Centre of Excellence in Ageing and Care Research (CoE AgeCare) at the University of Jyväskylä.
Research groups
-
Child and family services expert group 01.01.2023 -
-
Significant support and interprofessional collabo… 17.05.2023 -
Projects
Publications
8 items-
Navigating the COVID-19 pandemic: Learning experiences of an online Sino-Nordic doctoral summer school on aging
Xu, Wenqian; Aavikko, Lotta; Kärnä, Eija; Chen, Honglin; Arief, Muzawir; Motel-Klingebiel, Andreas; An, Ning. 2023. Educational gerontology. [Epub ahead of print 15 Sep 2023]: 1-11 -
A Multilevel Model of Older Adults’ Appropriation of ICT and Acquisition of Digital Literacy
Kärnä, Eija; Aavikko, Lotta; Rohner, Rebekka; Gallistl, Vera; Pihlainen, Kaisa; Müller, Claudia; Ehlers, Anja; Bevilacqua, Roberta; Strano, Stefano; Maranesi, Elvira; Cerna, Katerina; Hengl, Lisa; Kolland, Franz; Waldenberger, Franz; Naegele, Gerd; Park, Sieun; Hess, Moritz; Reuter, Verena; Frewer-Graumann, Susanne; Korjonen-Kuusipuro, Kristiina. 2022. International journal of environmental research and public health. 19: -
Approaches to collaboration and support in early childhood education and care in Finland: professionals’ narratives
Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja; Aavikko, Lotta; Viljamaa, Elina. 2022. European journal of special needs education. 38: 528-542 -
Ikäihmisten digitaitojen vertaisopastusprosessi
Aavikko, Lotta; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija. Teoksessa: Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Rasi-Heikkinen, Päivi; Vuojärvi, Hanna; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija(toim.) , 2022. Ikääntyvät digiyhteiskunnassa: elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. s. 211-228. Gaudeamus -
Ikäihmisten omat näkemykset jäävät usein paitsioon digitaitojen opetuksessa
Kärnä, Eija; Aavikko, Lotta; Pihlainen, Kaisa. 2022. . : . -
Jotain tehtiin toisin - Kiteen varhaiskasvatuksen kehittämistyö yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa
Alhainen, Anu; Koskinen-Makkonen, Nelli; Kaasinen, Elias; Aavikko, Lotta. Teoksessa: Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja(toim.) , 2022. Pienet tuetut askeleet: Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt. s. 192-194. PS-kustannus -
Older adults’ reasons to participate in digital skills learning: An interdisciplinary, multiple case study from Austria, Finland, and Germany
Pihlainen, Kaisa; Ehlers, Anja; Rohner, Rebekka; Cerna, Katerina; Kärnä, Eija; Hess, Moritz; Hengl, Lisa; Aavikko, Lotta; Frewer-Graumann, Susanne; Gallistl, Vera; Müller, Claudia. 2022. Studies in the education of adults. [Published online: 20 Oct 2022]: 1-19 -
Yhdessä kehittäen, tietoa jakaen ja tukea yhteensovittaen : laajenevat toimintaympäristöt ja tuki varhaiskasvatuksessa (LaTVa) -hankkeen loppuraportti
Aavikko, Lotta; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija. 2022. . . Itä-Suomen yliopisto