Eerika Finell
Professori
Yhteiskuntatieteiden laitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta
eerika.finell@uef.fi | 050 308 0368
Sosiaalipsykologisen tutkimukseni ytimessä on kiinnostus ryhmien sisäisistä prosesseista ja siitä, miten ne muokkaavat ihmisten kokemuksia, heidän hyvinvointiaan, asenteitaan ja ryhmien välisiä suhteita. Analysoin näitä kysymyksiä kahdella alalla: i) monikulttuurinen konteksti ja kansallinen identiteetti sekä ii) ympäristöuhat. Tutkin näitä ilmiöitä ensisilmäyksellä hyvin arkisissa ja jokapäiväisissä konteksteissa (pienten lasten äitien kaverisuhteet leikkipuistoissa, kansallisiin symboleihin liittyvät pienet arjen muistot, lasten hyvinvointi ja arkikokemukset sisäilmaongelmaisissa koulurakennuksissa). Tällaisilla hitaasti etenevien arkipäivän ilmiöiden analyysillä on keskeinen rooli monien sosiaalipsykologisten lähestymistapojen ja alojen kehittämisessä ja sekä suuri käytännön merkitys.
Projektit
Tiedostot
2 kappalettaJulkaisut
20/20 kappaletta-
Frames of agency in a school with poor indoor-air quality: A longitudinal composite narrative study
Finell, Eerika; Pyysiäinen, Jarkko; Walden, Aino. 2024. Health and place. 88: -
Ulkomaalais- ja suomalaistaustaisten pienten lasten äitien väliset kohtaamiset omalla asuinalueella
Finell, Eerika; Paajanen, Paula; Riikonen, Reetta. Teoksessa: Renvik, Tuuli Anna; Säävälä, Minna(toim.) , 2024. Kotoutumisen kokonaiskatsaus 2023: Näkökulmana väestösuhteet. s. 175-185. Työ- ja elinkeinoministeriö -
How student perceptions of stuffy air and unpleasant odour are associated with students’ well-being: Cross-level interaction effects of school climate
Finell, Eerika; Tolvanen, Asko; Claeson, Anna-Sara; Helenius, Jenni. 2023. Journal of environmental psychology. 2024; 93: -
Migrants, asylum seekers, and refugees: Different labels for immigrants influence attitudes through perceived benefits in nine countries
Graf, Sylvie; Rubin, Mark; Assilamehou-Kunz, Yvette; Bianchi, Mauro; Carnaghi, Andrea; Fasoli, Fabio; Finell, Eerika; Gustafsson Sendén, Marie; Shamloo, Soraya Elizabeth; Tocik, Jaroslav; Lacko, David; Sczesny, Sabine. 2023. European journal of social psychology. 53: 970-983 -
Oiva- ja Smiley-raporttien vaikutukset kuluttajiin Suomessa ja Tanskassa
Vainio, Annukka; Ollila, Sari; Kaskela, Jenni; Finell, Eerika; Lundén, Janne. 2023. Elintarvike ja Terveys. 37: 32-37 -
Principals' environmental suffering in schools with poor indoor-air quality
Finell, Eerika; Walden, Aino. 2023. Environmental hazards. 2024; 23: 130-149 -
The identification environment matters: Students' social identification, perceived physical school environment, and anxiety – A cross‐level interaction model
Finell, Eerika; Tolvanen, Asko; Shuttleworth, Ian; Durrheim, Kevin; Vuorenmaa, Maaret. 2023. British journal of social psychology. 2024; 63: 429-452 -
The more diverse the better: Identifying with a diverse neighbourhood mother community predicts greater intergroup contact
Riikonen, Reetta; Finell, Eerika; Seppälä, Tuija; Stevenson, Clifford. 2023. Journal of community and applied social psychology. 2024; 34: -
‘Hey, teach these kids to eat their own food!’: Institutional intergroup contact in immigrant mothers' talk
Paajanen, Paula; Finell, Eerika; Riikonen, Reetta; Stevenson, Clifford. 2023. Journal of community and applied social psychology. 33: 1426-1439 -
Child’s presence shapes immigrant women’s experiences of everyday intergroup contact
Paajanen, Paula; Seppälä, Tuija; Stevenson, Clifford; Finell, Eerika. 2022. Journal of social and political psychology. 10: 430-444