Heli Mutanen
Yliopistonlehtori
Helin vastaa oppiaineen HOPS-ohjauksesta ja koko opintojen aikaisesta uraohjauksesta. Hän opettaa...
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 593 1403
Tutkimuksellisesti Helin kiinnostukset kietoutuvat nuorten aikuisten koulutus- ja työelämäpolkuihin polarisoituvasssa koulutusyhteiskunnassamme. Hän on tarkastellut väitöstutkimuksessaan (Mutanen 2024) koulutuksen ja työn marginaaliin asemoitujen ja aktivointitoimenpiteissä olevien nuorten aikuisten toimijuutta ja identiteettineuvotteluja suomalaisessa koulutus- ja palkkatyöyhteikunnassa. Hän kehittelee narratiivis-diskursiivista metodologiaa nuoriin suuntautuvassa tutkimuksessa.
HighEmploy-tutkimushankkeessa Heli on tarkastellut kauppatieteelliseltä alalta valmistuvien maistereiden työelämään siirtymistä työllistettävyyden näkökulmasta muun muassa työllistettävänä identiteettinä, iälle ja sukupuolelle annettujen merkitysten näkökulmasta ja hyvän työntekijyyden representaatioiden näkökulmasta.
Julkaisut
11/15 kappaletta-
"Oikea" ja "väärä" sosiaalinen verkostoituminen nuorten kauppatieteilijöiden tulkitsemana
Korhonen, Maija; Siivonen, Päivi; Henttu, Riikka; Mutanen, Heli. 2024. Sosiologia. 61: 95-113 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Kamppailua toimijuudesta ja identiteeteistä: Nuoret aikuiset koulutuksen ja työn marginaalissa ja aktivointitoimenpiteissä
Mutanen, Heli. 2024. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology G5 Artikkeliväitöskirja -
Employability as Self-branding in Job Search Games: A Case of Finnish Business Graduates
Mutanen, Heli; Korhonen, Maija; Siivonen, Päivi. Teoksessa: Siivonen, Päivi; Isopahkala-Bouret, Ulpukka; Tomlinson, Michael; Korhonen, Maija; Haltia, Nina(toim.) , 2023. Rethinking Graduate Employability in Context: Discourse, Policy and Practice. s. 319-339. Palgrave Macmillan A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Getting a head start: capital inheritance and the labour market entry of Finnish business graduates
Haltia, Nina; Isopahkala-Bouret, Ulpukka; Mutanen, Heli. 2023. British journal of sociology of education. 44: 669-686 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Negotiating (Employable) Graduate Identity: Small Story Approach in Qualitative Follow-up Research
Siivonen, Päivi; Korhonen, Maija; Komulainen, Katri; Mutanen, Heli; Haltia, Nina. Teoksessa: Siivonen, Päivi; Isopahkala-Bouret, Ulpukka; Tomlinson, Michael; Korhonen, Maija; Haltia, Nina(toim.) , 2023. Rethinking Graduate Employability in Context: Discourse, Policy and Practice. s. 341-362. Palgrave Macmillan A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Työväenluokkaisesta taustasta ekonomiksi – tasapainoilua kahden maailman välillä
Haltia, Nina; Isopahkala-Bouret, Ulpukka; Mutanen, Heli. Teoksessa: Kalalahti, Mira; Silvennoinen, Heikki; Varjo, Janne; Vilkman, Minna(toim.) , 2023. Koulutus ja yhteiskuntaluokka : Kasvatussosiologian vuosikirja 4. s. 50-71. Tampere University Press A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Young and/but successful: business graduates performing themselves as valuable labouring subjects
Korhonen, Maija; Siivonen, Päivi; Isopahkala-Bouret, Ulpukka; Mutanen, Heli; Komulainen, Katri. 2023. Journal of youth studies. 2024; 27: 668-684 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Aktivointitoimista allikkoon?
Mutanen, Heli; Sivenius, Ari. Teoksessa: Filander, Karin; Korhonen, Maija; Siivonen, Päivi(toim.) , 2019. Huiputuksen moraalijärjestys: Osallisuuden ja sosiaalisen kivun kertomuksia. s. 245-271. Vastapaino A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Sukupuoli ja luokka narratiivisena positiointina nuorten aikuisten koulutus- ja työurakertomuksissa
Mutanen, Heli. Teoksessa: Rinne, Risto; Haltia, Nina; Lempinen, Sonia; Kaunisto, Tuuli(toim.) , 2019. Eriarvoistuva maailma - tasa-arvoistava koulu. s. 349-366. Suomen kasvatustieteellinen seura A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Aktivoituva ja toisin suuntautuva toimijuus työpajanuorten kertomuksissa
Mutanen Heli, Sivenius Ari. 2017. Kasvatus. 48: 274-287 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä