
Olen työskennellyt Joensuun yliopistossa/Itä-Suomen yliopistossa vuodesta 2000 alkaen. Tohtorintutkinnon suoritin vuonna 2005, ensimmäisenä professori Erkki Sutisen Joensuun yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselle perustamasta opetusteknologian tutkimusryhmästä (nykyisin opetus- ja kehitysteknologian tutkimusryhmä). Pääasialliset työtehtäväni tällä hetkellä ovat opiskelijoiden ohjaus, opetus sekä IMPDET online tohtoriopintojen koordinointi. Osallistun myös Itä-Suomen ICT polku -opintojen toteutukseen.
Tutkimusta olen tehnyt pääosin seuraavista aiheista:
- verkko- ja monimuoto-oppiminen
- kehittämistutkimuksen soveltaminen opetus- ja kehitysteknologiassa
- tietojenkäsittelytieteen opetus ja oppiminen
- kehitysteknologia (ICT4D)
Lukuvuonna 2022-2023 opetukseeni kuuluu tietojenkäsittelytieteen Joensuun kampuksen kandiopiskelijoiden HOPS-ohjaus, Orientaatio yliopisto-opintoihin, Kestävän kehityksen ICT:n perusteet sekä Tietojenkäsittelytieteen tutkimusmenetelmät.
Tutkimusryhmät
-
- FM, tietojenkäsittelytiede, Joensuun yliopisto, 2000
- FT, tietojenkäsittelytiede, Joensuun yliopisto, 2005
- Dosentti, kehitys- ja opetusteknologia, Itä-Suomen yliopisto, 2016
-
- Staff Scientist, Itä-Suomen yliopisto, 2023-
- Tutkimuspäällikkö, Itä-Suomen yliopisto, 2017-2022
- Yliopistotutkija, Itä-Suomen yliopisto, 2012-2017
- Yliassistentti, Joensuun yliopisto/Itä-Suomen yliopisto, 2007-2012
- Tutkimusjohtaja, Joensuun yliopisto, 2006-2007
- Professori, Joensuun yliopisto, 2005-2006
- Lehtori, Joensuun yliopisto, 2005
- Graduate Assistant, Massey Unversity, 2003-2004
- Tutkijakoulutettava, Joensuun yliopisto, 2002-2005
- Tutkimusamanuenssi, Joensuun ylopisto, 2001-2002
- Harjoittelija, Joensuun yliopisto, 2000-2001
-
- Vasileios Palktzoglou, Higher education students’ perceptions of acceptance, engagement, and experience with social media as a collaborative learning tool, Itä-Suomen yliopisto, 2022.
- Ebenezer Anohah, “Integration of indigenous practices in computing education: The case of computing studies in Ghana”, Itä-Suomen yliopisto, 2022.
- Friday Joseph Agbo, “Co-designing a smart learning environment to facilitate computational thinking education in the Nigerian context”, Itä-Suomen yliopisto, 2022.
- Rosalina Babo, “Improving individual and collaborative E-assessment through multiple-choice questions and WebAVALIA – a new e-assessment strategy implemented at a Portuguese university”, Itä-Suomen yliopisto, 2021.
- William Clifford Gomera, “The use of mobile technology to enhance the interaction between microfinance institutions and micro business in the Tanzanian context”, Itä-Suomen yliopisto, 2020.
- Sandhya Kode, ”Enhancing Information Technology education in Indian context: A design story”, Itä-Suomen yliopisto, 2019.
- John Loewen, ”Framework for authentic and relevant learning systems for indigenous learners”, Itä-Suomen yliopisto, 2018.
- Solomon Sunday Oyelere, ”Design and development of a mobile learning system for computer science education in Nigerian higher education context”, Itä-Suomen yliopisto, 2018.
- Joseph Kizito Bada, ”Investigating digital learning objects for HIV/AIDS prevention – a contextualized approach”, Itä-Suomen yliopisto, 2013.
Julkaisut
124 kappaletta-
Scientific production and thematic breakthroughs in smart learning environments: a bibliometric analysis
Agbo, Friday Joseph; Oyelere, Solomon Sunday; Suhonen, Jarkko; Tukiainen, Markku. Smart Learning Environments 8: 1. 2021 -
Application of Virtual Reality in Computer Science Education: A Systemic Review Based on Bibliometric and Content Analysis Methods
Agbo, Friday Joseph; Sanusi, Ismaila Temitayo; Oyelere, Solomon Sunday; Suhonen, Jarkko. Education sciences 11 3: 142. 2021 -
Co-design of mini games for learning computational thinking in an online environment
Agbo, Joseph Friday; Oyelere, Solomon Sunday; Suhonen, Jarkko; Laine, Teemu H. Education and information technologies 26 5: 5815-5849. 2021 -
Webavalia: Algorithm Improvement of an eAssessment Tool Based on a User Survey
Babo, Rosalina; Fitas; Ricardo; Suhonen, Jarkko; Tukiainen, Markku. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje 16 3: 283-293. 2021 -
Self and Peer E-Assessment subtitle: A Study on Software Usability
Babo, Rosalina; Rocha, Joana; Fitas, Ricardo; Suhonen, Jarkko; Tukiainen, Markku. International journal of information and communication technology education 17 3: 68 - 85. 2021 -
Social Media: Computing Education Perspectives in Diverse Educational Contexts
Paliktzoglou, Vasileos; Oyelere, Solomon S.; Suhonen, Jarkko; Mramba, Nasibu R.. Journal of information systems education 32 3: 160-165. 2021 -
Survey of Resources for Introducing Machine Learning in K-12 Context
Sanusi, Ismaila Temitayo; Oyelere, Solomon Sunday; Agbo, Friday Joseph; Suhonen, Jarkko / FIE 2021 - Proceedings. 2021. 2021 -
Analysing and Improving Mathematical Formulation of Webavalia: A Self and Peer Assessment Tool
Babo, R; Fitas, R; Suhonen, J; Tukiainen, M / Proceedings of the IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON2020). 2020. 2020 -
Perceived effectiveness of students programming indigenous symbols in Ghanaian context
Anohah, Ebenezer; Suhonen, Jarkko. International journal of learning technology 2019; 14 3: 214-235. 2020 -
Improving Workgroup Assessment with WebAVALIA: The Concept, Framework and First Results
Babo, Rosalina: Suhonen, Jarkko T; Tukiainen, Markku. Journal of information technology education: innovations in practice 19: 157-184. 2020