
Juho Kahila
Tutkijatohtori
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
Tutkin lasten digitaaliseen pelaamiseen, metapelaamiseen, oppimiseen ja median käyttöön liittyviä ilmiöitä. Lisäksi tutkin datafikaatiota sekä tekoälykonseptien opettamista lapsille.
Tutkimusryhmät
-
DigiErko - Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä 01.11.2017 -
-
Pakopelipedagogiikka - Sm4rt LOC 01.01.2020 -
-
TOTY 17.08.2023 -
Projektit
Julkaisut
48/48 kappaletta-
An XAI Social Media Platform for Teaching K-12 Students AI-Driven Profiling, Clustering, and Engagement-Based Recommending
Pope, Nicolas; Kahila, Juho; Vartiainen, Henriikka; Saqr, Mohammed; López-Pernas, Sonsoles; Roos, Teemu; Laru, Jari; Tedre, Matti, 2025, Walsh, Toby; Shah, Julie; Kolter, Zico, Thirty-Ninth AAAI Conference on Artificial Intelligence; Thirty-Seventh Conference on Innovative Applications of Artificial Intelligence; Fifteenth Symposium on Educational Advances in Artificial Intelligence, 29203-29211. A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Children's AI Design Platform for Making and Deploying ML-Driven Apps: Design, Testing, and Development
Pope, Nicolas; Kahila, Juho; Vartiainen, Henriikka; Tedre, Matti, 2025, IEEE transactions on learning technologies, 18, 130-144. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
A Bird Matching Game: Difficulty, Rewards and Intrinsic Motivation
Tyni, Janne; Bednarik, Roman; Kahila, Juho; Tedre, Matti, 2024, International journal of serious games, 11, 4, 57-77. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
A Bird Matching Game: Difficulty, Rewards, and Intrinsic Motivation
Tyni, Janne; Bednarik, Roman; Kahila, Juho; Tedre, Matti, 2024, International journal of serious games, 11, 4, 57-77. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
A No-Code AI Education Tool for Learning AI in K-12 by Making Machine Learning-Driven Apps
Pope, Nicolas; Vartiainen, Henriikka; Kahila, Juho; Laru, Jari; Tedre, Matti, 2024, Altinay, Zehra; Chang, Maiga; Kuo, Rita; Tlili, Ahmed, Proceedings: 2024 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2024, 105-109. A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
An Educational Tool for Learning about Social Media Tracking, Profiling, and Recommendation
Pope, Nicolas; Kahila, Juho; Laru, Jari; Vartiainen, Henriikka; Roos, Teemu; Tedre, Matti, 2024, Altinay, Zehra; Chang, Maiga; Kuo, Rita; Tlili, Ahmed, Proceedings: 2024 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2024, 110-112. A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Can ChatGPT Match Experts? Comparing input for Serious Game Development
Tyni, Janne; Turunen, Aatu; Bednarik, Roman; Kahila, Juho; Tedre, Matti, 2024, International journal of serious games, 11, 2, 87-106. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
ChatGPT and imaginaries of the future of education: insights of Finnish teacher educators
Vartiainen, Henriikka; Valtonen, Teemu; Kahila, Juho; Tedre, Matti, 2024, Information and learning sciences, 2025; 126, 1/2, 75-90. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Enhancing Understanding of Data Traces and Profiling Among K-9 Students Through an Interactive Classroom Game
Kahila, Juho; Vartiainen, Henriikka; Arkko, Eetu; Lin, Anssi; Pope, Nicolas; Tedre, Matti, 2024, Michaeli, Tilman; Sentance, Sue; Bergner, Nadine, WiPSCE '24: Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research, 1-9. A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Enhancing children’s understanding of algorithmic biases in and with text-to-image generative AI
Vartiainen, Henriikka; Kahila, Juho; Tedre, Matti; López-Pernas, Sonsoles; Pope, Nicolas, 2024, New media and society, [Epub ahead of print 18 May 2024], 1-27. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä