Olen (KM, ERLO) väitöskirja- ja projektitutkija Itä-Suomen yliopistossa. Tutkimusintressini ovat osallisuuden edistäminen yhteiskunnassa niin väitöskirjassani ikäihmisten ja kehitysvammaisten henkilöiden digiosallisuuden näkökulmasta kuin myös eri hankkeissa esimerkiksi varhaiskasvatusikäisten lasten saaman tuen ja opettajien digitaitojen näkökulmasta. Aiemmin olen analysoinut ensimmäiseen väitöskirjanartikkeliini (Aavikko, Pihlainen & Kärnä 2022) ikäihmisten digitaitojen vertaisopastajien focus group-haastatteluja, toteuttanut observointiaineistoa digituen verkoston työpajoista sekä kerännyt ainutlaatuisen aineiston kehitysvammaisilta digitaitojen vertaisopastajilta etänä, hyödyntäen AAC-tukimenetelmiä. Viimeisimmäksi haastattelin ikäihmisten digitaitojen vertaisopastajia yksilö- ja parihaastatteluissa Teamsissä osana Jyväskylän yliopiston Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikön (CoE AgeCare) kanssa toteuttamaamme hanketta.
Tutkimusryhmät
-
Lapsi- ja perhepalvelujen asiantuntijaryhmä (LAPE) 01.01.2023 -
-
Vaativa tuki ja monialainen yhteistyö -kollektiiv… 17.05.2023 -
Projektit
Julkaisut
7/7 kappaletta-
A Multilevel Model of Older Adults’ Appropriation of ICT and Acquisition of Digital Literacy
Kärnä, Eija; Aavikko, Lotta; Rohner, Rebekka; Gallistl, Vera; Pihlainen, Kaisa; Müller, Claudia; Ehlers, Anja; Bevilacqua, Roberta; Strano, Stefano; Maranesi, Elvira; Cerna, Katerina; Hengl, Lisa; Kolland, Franz; Waldenberger, Franz; Naegele, Gerd; Park, Sieun; Hess, Moritz; Reuter, Verena; Frewer-Graumann, Susanne; Korjonen-Kuusipuro, Kristiina. 2022. International journal of environmental research and public health. 19: -
Approaches to collaboration and support in early childhood education and care in Finland: professionals’ narratives
Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja; Aavikko, Lotta; Viljamaa, Elina. 2022. European journal of special needs education. 38: 528-542 -
Ikäihmisten digitaitojen vertaisopastusprosessi
Aavikko, Lotta; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija. Teoksessa: Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Rasi-Heikkinen, Päivi; Vuojärvi, Hanna; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija(toim.) , 2022. Ikääntyvät digiyhteiskunnassa: elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. s. 211-228. Gaudeamus -
Jotain tehtiin toisin - Kiteen varhaiskasvatuksen kehittämistyö yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa
Alhainen, Anu; Koskinen-Makkonen, Nelli; Kaasinen, Elias; Aavikko, Lotta. Teoksessa: Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja(toim.) , 2022. Pienet tuetut askeleet: Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt. s. 192-194. Santalahti-kustannus -
Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta sekä esi- ja perusopetusta: Oikeus oppia – Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän loppuraportti
Alila, Kirsi; Eskelinen, Mervi; Kuukka, Katri; Mannerkoski, Merja; Vitikka, Erja; Suhonen, Eira; Pihlaja, Päivi; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Puolakka, Suvi; Salminen, Jenni; Rantanen, Marja; Heiskanen, Noora; Aavikko, Lotta; Karila, Kirsti; Poikola, Mirva. 2022. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja. . Opetus- ja kulttuuriministeriö -
Older adults’ reasons to participate in digital skills learning: An interdisciplinary, multiple case study from Austria, Finland, and Germany
Pihlainen, Kaisa; Ehlers, Anja; Rohner, Rebekka; Cerna, Katerina; Kärnä, Eija; Hess, Moritz; Hengl, Lisa; Aavikko, Lotta; Frewer-Graumann, Susanne; Gallistl, Vera; Müller, Claudia. 2022. Studies in the education of adults. [Published online: 20 Oct 2022]: 1-19 -
Yhdessä kehittäen, tietoa jakaen ja tukea yhteensovittaen : laajenevat toimintaympäristöt ja tuki varhaiskasvatuksessa (LaTVa) -hankkeen loppuraportti
Aavikko, Lotta; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija. 2022. . . Itä-Suomen yliopisto