
Tutkimukseni kohdistuu lasten ja nuorten motivaatioon, oppimiseen ja hyvinvointiin alakoulu- ja yläkouluiässä. Olen kiinnostunut erityisesti siitä, millaisia uskomuksia ja käyttäytymis- ja työskentelytapoja oppilailla on oppimistilanteissa, ja miten nämä ovat yhteydessä koulusuoriutumiseen, hyvinvointiin, oppimiseen liittyviin tunteisiin ja temperamenttiin.
Olen työskennellyt Itä-Suomen yliopistossa vuodesta 2019 alkaen (sitä ennen Jyväskylän yliopistossa).
Tutkimusryhmät
Projektit
TIKAPUU-tutkimushanke
Lisätietoja: www.jyu.fi/psychology/tikapuu
Julkaisut
20 kappaletta-
Adolescents’ Stress and Depressive symptoms and Their Associations with Psychological Flexibility before Educational Transition
Puolakanaho, Anne; Muotka, Joona S; Lappalainen, Raimo; Lappalainen, Päivi; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona. 2023. Journal of adolescence. 95: 990-1004 -
Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä
Tuominen, Heta; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2023. Kasvatus. 54: 5-22 -
Temperament and symptoms of stress and depression among adolescents: The mediating role of psychological flexibility
Puolakanaho, Anne; Muotka, Joona S.; Lappalainen, Raimo; Hirvonen, Riikka; Lappalainen, Päivi; Kiuru, Noona. 2023. Journal of affective disorders reports. 12: -
A person-oriented approach to maternal homework involvement during the transition to lower secondary school
Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona. 2022. Learning and individual differences. 97: -
Dropout intentions in secondary education: Student temperament and achievement motivation as antecedents
Anttila, Satu; Lindfors, Heidi; Hirvonen, Riikka; Määttä, Sami; Kiuru, Noona. 2022. Journal of adolescence. 2023; 95: 248-263 -
Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic
Juntunen, Henriikka; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Toom, Auli; Niemivirta, Markku. 2022. Educational psychology. 42: 1241-1262 -
How are learning experiences and task properties associated with adolescents’ emotions and psychophysiological states?
Kiuru, Noona; Malmberg, Lars-Erik; Eklund, Kenneth; Penttonen, Markku; Ahonen, Timo; Hirvonen, Riikka. 2022. Contemporary educational psychology. 71: -
How students’ motivational profiles change during the transition from primary to lower secondary school
Raufelder, Diana; Hoferichter, Frances; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona. 2022. Contemporary educational psychology. 71: -
Links between teachers’ planning, assessment and development time and implementation of curriculum in early childhood education
Heikka, Johanna; Hirvonen, Riikka; Kahila, Sanni; Pitkäniemi, Harri; Yada, Takumi; Hujala, Eeva. 2022. Early years: an international research journal. [Published online: 24 Apr 2022] : 1-16 -
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilit koronapandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta jatkossa
Tuominen, Heta; Pikkarainen, Paavo; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2022. Kasvatus. 53: 547-552