
Sirpa Lappalainen
Professori
Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, Yhteiskuntatieteiden laitos
sirpa.lappalainen@uef.fi | 050 572 0271
Asiantuntijuuteni kiinnittyy kasvatus- ja koulutussosiologian kentälle kasvatuksen ja koulutuksen kulttuureihin, erityisesti niiden tasa- ja eriarvoisuutta tuottaviin prosesseihin. Olen tarkastellut esimerkiksi kansallisuuden rakentumista varhaiskasvatuksessa, työmarkkinakansalaiseksi kasvattamista ammatillisessa koulutuksessa sekä etnisyyteen, valkoisuuteen, rodullistamiseen, sukupuoleen ja vammaisuuteen liittyviä mukaan ottamisen ja poissulkemisen kysymyksiä. Yhteiskunnallisen kasvatustutkimuksen dosentuurini on Helsingin yliopistossa.
Olemme yhdessä muiden kasvatusta, koulutusta ja työelämää kriittisesti yhteiskuntatieteellisellä kulttuurintutkimuksellisesti virittyneellä otteella tarkastelevien tutkijoiden kanssa perustaneet Risteys -kollektiivin, jonka toimintaan toivotamme tervetulleeksi. Toimin myös DIGISOCIETY tutkimusyhteisön (RC) koordinaatioryhmässä.
Tutkimusryhmät
Julkaisut
20 kappaletta-
Gender and Education in Politics, Policy and Practice: Transdisciplinary Perspectives
Carlson, Marie; Halldórsdóttir, Brynja E; Baranovic, Branislava; Holm, Ann-Sofie; Lappalainen, Sirpa; Spehar, Andrea. 2021 2021 -
Inclusive education in the diversifying environments of Finland, Iceland and the Netherlands: A multilingual systematic review
Wolff, Charlotte E.; Huilla, Heidi; Tzaninis, Yannis; Magnúsdóttir, Berglind Rós; Lappalainen, Sirpa; Paulle, Bowen; Seppänen, Piia; Kosunen, Sonja. Research in comparative and international education 16 1: 3-21. 2021 -
Governing citizenship for students with learning disabilities in everyday vocational education and training
Kauppila, Aarno; Lappalainen, Sirpa; Mietola, Reetta. Disability and society 2021; 36 7: 1148-1168. 2020 -
Pisa-arvioinnissa rakentuva tasa-arvo ja sukupuoli
Lahelma, Elina; Lappalainen, Sirpa; Kurki, Tuuli. Sukupuolentutkimus 33 3: 5-20. 2020 -
Swearing as a method of anti pedagogy in workshops of rap lyrics for 'failing boys' in vocational education
Pietilä, Penni; Tainio, Liisa; Lappalainen, Sirpa; Lahelma, Elina. Gender and education 2021; 33 4: 420-434. 2020 -
Becoming tolerable: subject constitution of Roma mediators in Finnish schools
Helakorpi, Jenni; Lappalainen, Sirpa; Sahlström, Fritjof. Intercultural education 30 1: 51-67. 2019 -
Gender and social class in Nordic early childhood educational ethnography - a meta-analysis
Lappalainen, Sirpa; Odenbring, Ylva. Ethnography and education 2020; 15 4: 412-428. 2019 -
Learning Nation in Early Childhood Education: Multi-Sited Comparison between Pedagogies of Nation in Australia and Hungary
Millei, Zsuzsa; Lappalainen, Sirpa. European education 2020; 52 1: 33-47. 2019 -
Walls, seats and the gymnasium: a social-material ethnography on gendered school space in an Icelandic compulsory school
Þrastardóttir, Bergljót; Jóhannesson, Ingólfur Ásgeir; Lappalainen, Sirpa. Ethnography and education 2021; 16 1: 1-17. 2019 -
Nordic perspectives on disability studies in education: A review of research in Finland and Iceland
Hakala, Katariina; Björnsdóttir, Kristín; Lappalainen, Sirpa; Jóhannesson, Ingólfur Ásgeir; Teittinen, Antti. Education inquiry 9 1: 78-96. 2018