
Soila Lemmetty
Yliopistotutkija
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 471 3933
Olen aikuisten oppimisesta, luovuudesta ja hyvinvoinnista kiinnostunut aikuiskasvatustieteilijä ja kasvatustieteiden ja psykologian osaston tutkija, Jyväskylän yliopiston dosentti sekä Stuttgartin yliopiston vieraileva tutkija (associate researcher). Tutkimuksessani tarkastelen yksilöiden ja ryhmien oppimista ja luovuutta erilaisissa työelämän konteksteissa. Minulla on käynnissä Suomen Akatemian rahoittama työntekijälähtöisiin innovaatioihin keskittyvä tutkimushanke, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa oppimisen ja innovaatioprosessien yhteyksistä, edellytyksistä ja seurauksista erilaisilla toimialoilla. Johdan myös Jatkuva oppiminen työelämässä (JATKOT) -tutkimusryhmää, jossa tutkitaan jatkuvaa oppimista ja aikuisten osaamista suomalaisissa yksityisen ja julkisen sektorin organisaatioissa.
Seuraan mielenkiinnolla yhteiskunnassa käytävää keskustelua jatkuvasta oppimisesta ja aikuisten osaamisesta. Kansallisten ja kansainvälisten verkostojen kautta pyrin jakamaan tutkimusperustaista ymmärrystä tutkimistani teemoista myös kansantajuisella otteella organisaatioiden ja yhteiskunnan hyödynnettäväksi.
(Profiilin kuva: Jenni Oranen / Jenora Design)
Tutkimusryhmät
Projektit
Julkaisut
33/33 kappaletta-
Asiantuntijuus ei rakennu kello kaulassa, mutta vanhenee viheltäen. Miksi korkeakoulutettujen osaamisen kehittämistä kannattaa tukea?
Lemmetty, Soila, 2025, Akava Works : Artikkelit, 1/2025. E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Conceptions of the Leading of Learning in Supervisory Work: A Qualitative Study Based on a Finnish Technology Organization and a Central Hospital
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija, 2025, International journal of training and development, [First published: 21 August 2025], 1-13. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Esihenkilön työntekijälle osoittaman tuen yhteys työikäisten informaaliin työssä oppimiseen ja työn merkityksellisyyden kokemukseen
Väänänen, Emilia; Lemmetty, Soila, 2025, Aikuiskasvatus, 45, 3, 184-199. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Methodological dilemmas of participatory and mobile ethnography in researching learning in organizational contexts
Lemmetty, Soila; Vanhanen, Sari, 2025, Learning in Context, 2, 1–2, 100012. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Monitieteinen työelämätutkimus tarjoaa rajat ylittävää ymmärrystä
Lemmetty, Soila, 2025, Työelämän tutkimus, 23, 1, 1-3. B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Construction of collective self-determination in development-oriented group discussions
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija Marjukka, 2024, Journal of workplace learning, 36, 9, 88-105. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Explaining the innovation dichotomy: the contexts, contents, conflicts, and compromises of innovation stories
Lemmetty, Soila, 2024, Frontiers of narrative studies, 10, 1, 126-149. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
J. V. Snellman ja suomalainen sivistyskäsitys
Miettinen, Reijo; Ojanen, Eero; Hämäri, Severi; Lemmetty, Soila, 2024, Jyväskylän yliopisto. C2 Toimitettu teos -
Kuka vastaa ja kuka maksaa, kun oppimisvaatimukset työelämässä kasvavat?
Lemmetty, Soila, 2024, Työelämän tutkimus, 22, 2, 261-276. B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Managers' perceptions of meaningfulness in the future work
Lemmetty, Soila; Riivari, Elina, 2024, Journal of advances in management research, 2025; 22, 2, 219-237. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä