
Opetus
Oppimiseen kohdentuvat tunteet; itsearviointi; ajattelun taidot; metakognitio; reflektio; kvalitatiiviset menetelmät
Tutkimus
Tutkimukseni keskeisiä teemoja ovat itsearviointi, oppimiseen kohdentuvat tunteet, matematiikka ja ajattelun taidot käsittäen reflektion ja metakognition.
Teen väitöstutkimusta peruskouluikäisten itsearviointitaidoista. Tavoitteenani on selvittää, millaisia nämä taidot ovat ja millaisia eroja niistä voidaan havaita. Tutkimukseni kohdentuu eritoten matematiikkaan. Olen tutkinut myös tunteiden vaikutusta oppimiseen. Olen kiinnostunut siitä, miten ajattelun taidot ja tunteet ovat yhteydessä matemaattiseen osaamiseen ja ongelmanratkaisutaitoon.
Tavoitteenani on tarjota ohjeistuksia siihen, miten reflektiota ja metakognitiota tukevia käytäntöjä voidaan lisätä opetus- ja arviointitilanteisiin.
Julkaisut
3 kappaletta-
Matemaattisen ongelmanratkaisun aktivoimat tunnereflektiot ja niiden fasilitointi alkuopetuksessa
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Atjonen, Päivi; Havu-Nuutinen, Sari. 2022. Kasvatus. 53: 335-349 -
Neljäsluokkalaisen ongelmanratkaisutilanteen reflektio kirjallisena ja puhuttuna itsearviointina
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Korpela, Aleksi. 2022. FMSERA Journal. 5: 76-92 -
Alkuopetusikäisen valmius reflektoida matemaattisessa ongelmanratkaisutilanteessa
Eronen, Lasse; Toikka, Susanna. 2021. FMSERA Journal. 4: 1-15