
TERHI SAARANEN
Professori
Professori (hoitotiede, terveyspedagogiikka), TtT, KM, sh, th
Aloitin työskentelyni Kuopion yliopistossa syksyllä 2000 (1.8.2000). Työskentelen tällä hetkellä professorina (hoitotiede, terveyspedagogiikka) Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitoksella. Tehtäväni on ollut kehittää alan tutkimusta ja opetusta (esim. hoitotieteen laitoksella terveystieteiden opettajankoulutus) ja opetan kandi-, maisteri- ja jatko-opiskelijoita hoitotieteen ja jatkokoulutuksen ohjelmissa. Tutkimus-, opetus- ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen näkökulmat ovat keskittyneet terveyskasvatukseen, terveyden edistämiseen hoitotyössä (esim. Työhyvinvointitutkimus eri konteksteissa kansainvälisesti ja kansallisesti) ja pitkäaikaisten terveysongelmien hoitoon (esim. työpaikalla uupuminen, stressi ja siihen liittyvä hoito ja ehkäisy opiskelijoiden ja työntekijöiden keskuudessa) digitaalisessa yhteiskunnassa. Vuodesta 2001 lähtien olen ollut mukana tutkijana ja tutkimusryhmän jäsenenä Schools for Health in Europe -verkostossa ja vuodesta 2021 lähtien myös jäsenenä FINE-verkostossa, joka on eurooppalainen terveydenhuollon opettajien verkosto.
Yhteystiedot
Organisaatio
Terveystieteiden tiedekunta, Hoitotieteen laitos
Sähköposti
terhi.saaranen@uef.fi
Puhelin
050 094 0242
Avainsanat
Opetustehtävät
Olen ollut kiinnostunut kehittämään oppimis- ja opetusmenetelmiä hoitotieteen laitoksella ja monitieteisesti Itä-Suomen yliopistossa, kuten simulaatio-oppiminen, käänteinen oppiminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen hyödyntäminen. Esimerkkinä tästä olen suunnitellut ja kehittänyt esim. Didaktiset ja pedagogiset lähtökohdat ja ratkaisut hoitotieteessä 9 op, jossa erityisesti hyödynnetään käännetyn oppimisen ja oppimisteknologian ominaisuuksia. Lisäksi olen suunnitellut, toteuttanut ja arvioinut esimerkiksi moniammatillista simulaatio-opetusta, jossa terveystieteiden maisteriopiskelijat (opettajankoulutus) opiskelevat simulaatio-opetusta ja opettamista osana opettajanopintojaan. Olen myös suunnitellut ja kehittänyt muita useita erilaisia verkkopohjaisia kursseja ja kaksi MOOC-kurssia Itä-Suomen yliopistossa (esim. UEF/MOOC: The Principles of Digital Pedagogy in Instruction and Teaching 2 op) sekä hoitotyön ja terveystieteiden oppimateriaaleja Itä-Suomen avoimessa yliopistossa.
* Vuoden opetustekopalkinto 2019 – suursimulaatio-opetus (yksi palkinnon saaneen ryhmän jäsenistä). Itä-Suomen yliopisto.
* Taitava opettaja palkinto vuonna 2017. Itä-Suomen yliopisto.
Yhteiskunnalliset tehtävät
Yhteiskunnalliset tehtävät
- Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin valtuuston varajäsen 2017-2021, Itä-Suomen yliopiston edustaja
- Hoidon koulutuksen neuvottelukunnan jäsen Savonia-ammattikorkeakoulussa, 2014-
Jäsenyys ja tehtävät yliopistojen tiedeyhteisöissä ja muissa tutkimusorganisaatioissa
- Tutkimusryhmän jäsen Schools for Health in Europe Network Foundation (SHE) verkostossa, 2015-
- Johtoryhmän jäsen terveystiedon/terveyden edistämisen opinnoissa avoimessa yliopistossa, UEF, 2017-
- Oppimisympäristöjen työryhmän jäsen Itä-Suomen yliopistossa, 2020-
- Osaamisen kehittämisen työryhmän jäsen Itä-Suomen yliopistossa, 2020-
- Ohjauksen koordinointi- ja kehittämisryhmän (OKKE) jäsen Itä-Suomen yliopistossa, 2014-
- Avainopettajien verkoston jäsen terveystieteiden tiedekunnassa, UEF, 2016–
- Varajäsen muuutoksenhakulautakunnassa Itä-Suomen yliopistossa, 2017-
- Varajäsen Hoitotieteiden tutkimusseurassa, 2009–2011
- Suunnitteluryhmän puheenjohtaja yliopistoverkostossa TerveysNet, 2007– 2008
- Johtoryhmän/suunnitteluryhmän jäsen Työterveyshuollon osaamista syventävät opinnot 25 op, opinnot yliopiston maisteriopiskelijoille ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille yhdessä Työterveyslaitoksen kanssa, 2009–
- Yhteistyöryhmän jäsen terveystieteiden tiedekunnassa, UEF, 2010–2018
- Jäsenenä opetuksen kehittämis- ja arviointitoimikunnassa hoitotieteen laitoksella, UEF, 2010–2018
Tutkimusryhmät ja -projektit
TerOpe -projekti (Osaavat opettajat) (2017-2020)
Työhyvinvointia ja terveyttä tukevat työaikaratkaisut kotihoitotyössä – tutkimus- ja kehittämishanke (4T-tutkimus) (2019-2020)
New Agenda for Nurse Educator Education in Europe, 2020-20
Moniammatillinen simulaatio-opetus sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille, 2016-2022
Työhyvinvointia koulutuksessa, 2020-2023
Tutkimusryhmät - UEF
-
Moniammatillinen simulaatio-opetus sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille, 2016-2022
-
New Agenda for Nurse Educator Education in Europe
-
Sosiaali- ja terveysalan opettajien työhyvinvointi Suomessa -tutkimus- ja kehittämishanke, 2020-2023
-
Terveysalan opettajien työhyvinvoinnin kehittäminen Virossa -toimintatutkimushanke, 2021-2023
-
Työhyvinvointia ja terveyttä tukevat työaikaratkaisut kotihoitotyössä - 4T-tutkimus- ja kehittämishanke
Linkit
-
Hoitotieteen laitoksen Blogi / Nursing science in UEF
-
FB Hoitotieteen laitos/Department of Nursing Science
-
Hoitotieteen laitos /Department of Nursing Science
-
Google Scholar
Julkaisut
-
Bhurtun, Hanish Dev; Saaranen, Terhi; Turunen, Hannele; Estola, Matti. 2021. The Psychometric Properties of the Perceived Stress Scale When Used to Measure Stress Levels of Finnish Nursing Undergraduate Students Journal of nursing measurement 29 2: E78-E94. 2021
-
Saaranen, Terhi; Kankkunen, Päivi; Mönkkönen, Anita. 2021. Työyhteisötekijöillä työhyvinvointia - kyselytutkimus terveysalan opettajille Tutkiva hoitotyö 19 3: 32 - 39. 2021
-
Vauhkonen, A; Saaranen, T; Honkalampi, K; Järvelin-Pasanen, S; Kupari, S; Tarvainen, MP; Perkiö-Mäkelä, M; Räsänen, K; Oksanen, T. 2021. Work community factors, occupational well-being and work ability in home care: A structural equation modelling Nursing open 8 6: 3190-3200. 2021
-
Sormunen, Marjorita; Heikkilä, Asta; Salminen, Leena; Vauhkonen, Anneli; Saaranen, Terhi. 2021. Learning Outcomes of Digital Learning Interventions in Higher Education: A Scoping Review Cin: computers informatics nursing 2022; 40 3: 154-164. 2021
-
Silén-Lipponen, Marja; Saaranen, Terhi. 2021. Reflection as a Factor Promoting Learning Interprofessional Collaboration in a Large-group Simulation in Social and Health Care International Journal of Nursing and Health Care Research 4 5: 1241. 2021
-
Silén-Lipponen, Marja; Korvenoja, Mira; Välimäki, Tarja; Aura, Suvi; Mönkkönen, Kaarina; Saaranen, Terhi. 2021. Sosiaali- ja terveysalan suursimulaatio - kokemuksia moniammatillisen yhteistyön oppimisesta Tutkiva hoitotyö 19 1: 20 - 27. 2021
-
Saaranen, Terhi; Kiikeri, Janette; Salminen, Leena; Kokkonen, Kukka-Maaria; Elonen, Imane; Ryhtä, Iina; Mikkonen, Kristina; Kääriäinen, Maria; Sjögren, Tuulikki; Korpi, Hilkka; Sormunen, Marjorita. 2021. Health sciences educators' and educator candidates' digipedagogical competence: Assessment after an online course Italian Journal of Educational Technology 29 3: 80-94. 2021
-
Bhurtun, Hanish Dev; Turunen, Hannele; Estola, Matti; Saaranen, Terhi. 2021. Changes in stress levels and coping strategies among Finnish nursing students Nurse education in practice 50: 102958. 2021
-
Rinne, Jenni; Koskinen, Sanna; Leino-Kilpi, Helena; Saaranen, Terhi; Salminen, Leena. 2021. Self-conductive interventions by educators aiming to promote individual occupational well-being - A systematic review International journal of educational research 107: 101755. 2021
-
Kekoni, Taru; Mönkkönen, Kaarina; Silén-Lipponen, Marja; Tiihonen, Miia; Saaranen, Terhi. 2021. Moniammatillinen suursimulaatio opiskelijoiden oppimisen näkökulmasta Janus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti 29 4: 366-385. 2021