Olen työskennellyt Joensuun yliopistossa/Itä-Suomen yliopistossa vuodesta 2000 lähtien. Väittelin tohtoriksi Joensuun yliopistosta vuonna 2005, ensimmäisenä professori Erkki Sutisen tietojenkäsittelytieteen laitokselle perustamasta opetusteknologian tutkimusryhmästä (nykyisin opetus- ja kehitysteknologian tutkimusryhmä). Pääasialliset työtehtäväni ovat väitöskirjaopiskelijoiden ohjaus, opetus sekä IMPDET online tohtoriopintojen koordinointi. Olen lisäksi LUMETO -tohtoriohjelman tietojenkäsittelytieteen yhteyshenkilö ja osallistun myös Itä-Suomen ICT polku -opintojen toteutukseen.
Tutkimusta olen tehnyt pääosin seuraavista aiheista:
- verkko- ja monimuoto-oppiminen/opetus
- digitaalinen oppiminen ja oppimisen teknologiat
- tietojenkäsittelytieteen opetus ja oppiminen
- kehitysteknologia (ICT4D)
Lukuvuonna 2024-2025 opetan Tietojenkäsittelytieteen tutkimusmenetelmät -opintojakson.
-
- FM, tietojenkäsittelytiede, Joensuun yliopisto, 2000
- FT, tietojenkäsittelytiede, Joensuun yliopisto, 2005
- Dosentti, kehitys- ja opetusteknologia, Itä-Suomen yliopisto, 2016
-
- Staff Scientist, Itä-Suomen yliopisto, 2023-
- Tutkimuspäällikkö, Itä-Suomen yliopisto, 2017-2022
- Yliopistotutkija, Itä-Suomen yliopisto, 2012-2017
- Yliassistentti, Joensuun yliopisto/Itä-Suomen yliopisto, 2007-2012
- Tutkimusjohtaja, Joensuun yliopisto, 2006-2007
- Professori, Joensuun yliopisto, 2005-2006
- Lehtori, Joensuun yliopisto, 2005
- Graduate Assistant, Massey Unversity, 2003-2004
- Tutkijakoulutettava, Joensuun yliopisto, 2002-2005
- Tutkimusamanuenssi, Joensuun ylopisto, 2001-2002
- Harjoittelija, Joensuun yliopisto, 2000-2001
-
- Ismaila Sanusi, Machine learning education in the K-12 context, Itä-Suomen yliopisto, 2022.
- Vasileios Palktzoglou, Higher education students’ perceptions of acceptance, engagement, and experience with social media as a collaborative learning tool, Itä-Suomen yliopisto, 2022.
- Ebenezer Anohah, “Integration of indigenous practices in computing education: The case of computing studies in Ghana”, Itä-Suomen yliopisto, 2022.
- Friday Joseph Agbo, “Co-designing a smart learning environment to facilitate computational thinking education in the Nigerian context”, Itä-Suomen yliopisto, 2022.
- Rosalina Babo, “Improving individual and collaborative E-assessment through multiple-choice questions and WebAVALIA – a new e-assessment strategy implemented at a Portuguese university”, Itä-Suomen yliopisto, 2021.
- William Clifford Gomera, “The use of mobile technology to enhance the interaction between microfinance institutions and micro business in the Tanzanian context”, Itä-Suomen yliopisto, 2020.
- Sandhya Kode, ”Enhancing Information Technology education in Indian context: A design story”, Itä-Suomen yliopisto, 2019.
- John Loewen, ”Framework for authentic and relevant learning systems for indigenous learners”, Itä-Suomen yliopisto, 2018.
- Solomon Sunday Oyelere, ”Design and development of a mobile learning system for computer science education in Nigerian higher education context”, Itä-Suomen yliopisto, 2018.
- Joseph Kizito Bada, ”Investigating digital learning objects for HIV/AIDS prevention – a contextualized approach”, Itä-Suomen yliopisto, 2013.
Julkaisut
136/136 kappaletta-
Co-design Pedagogy for Computational Thinking Education in K-12: A Systematic Literature Review
Sunday, Amos Oyelere; Agbo, Friday Joseph; Suhonen, Jarkko. 2024. Technology, knowledge and learning. [Epub ahead of print 06 Aug 2024]: 1-56 A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Computing Education Research in Finland
Malmi, Lauri; Hellas, Arto; Ihantola, Petri; Isomöttönen, Ville; Jormanainen, Ilkka; Kilamo, Terhi; Knutas, Antti; Korhonen, Ari; Laakso, Mikko-Jussi; López-Pernas, Sonsoles; Poranen, Timo; Salakoski, Tapio; Suhonen, Jarkko. Teoksessa: Apiola, Mikko; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed(toim.) , 2023. Past, Present and Future of Computing Education Research : A Global Perspective. s. 335-372. Springer A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Developing middle school students’ understanding of machine learning in an African school
Sanusi, Ismaila Temitayo; Oyelere, Solomon Sunday; Vartiainen, Henriikka; Suhonen, Jarkko; Tukiainen, Markku. 2023. Computers and education : artificial intelligence. 5: . 100155 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Enhancing Asynchronous Online Learning with Mobile Augmented Reality Application: A Case Study in Higher Education Business Courses
Hyttinen, Mikko; Suhonen, Jarkko. 2023. International journal of technology in education and science. 7: 431-453 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Learning machine learning with young children: exploring informal settings in an African context
Sanusi, Ismaila Temitayo; Sunday, Kissinger; Oyelere, Solomon Sunday; Suhonen, Jarkko; Vartiainen, Henriikka; Tukiainen, Markku. 2023. Computer science education. 2024; 34: 161-192 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Preparing Middle Schoolers for a Machine Learning-Enabled Future Through Design-Oriented Pedagogy
Sanusi, Ismaila Temitayo; Omidiora, Joseph Olamide; Oyelere, Solomon Sunday; Vartiainen, Henriikka; Suhonen, Jarkko; Tukiainen, Markku. 2023. IEEE access. 11: 39776-39791 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Smartphone Use in Financial Management among Women’s Informal Saving Groups in Dodoma, Tanzania
Juma, Madina H; Suhonen, Jarkko; Mramba, Nasibu Rajabu; Tedre, Matti; Kapinga, Alsen F. 2023. African journal of information systems. 15: . 2 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
WebAVALIA: Analysis of students’ opinions and experiences using an e-assessment tool in collaborative learning
Babo, Rosalina; Fitas, Ricardo; Suhonen, Jarkko. 2023. Education and information technologies. 2024; 29: 10677-10705 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
A systematic review of teaching and learning machine learning in K-12 education
Sanusi, Ismaila Temitayo; Oyelere, Solomon Sunday; Vartiainen, Henriikka; Suhonen, Jarkko; Tukiainen, Markku. 2022. Education and information technologies. [Published: 07 November 2022]: 1-31 A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Critical events and pivotal factors as tools for analyzing the sustainability of online study programs
Suhonen, Jarkko; Sutinen, Erkki. 2022. Educational technology research and development. 70: 1551-1573 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä