
Kirsi Raetsaari
Yliopistonlehtori
Yliopistonlehtori, ohjauksen koulutus
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | +358 50 341 1545
Tutkimuksessani olen kiinnostunut erityisesti kouluissa ja oppilaitoksissa tarjottavasta ohjauksesta ja koko koulu ohjaa -periaatteen toteutumisesta. Asiantuntijuuteni alaan kuuluu lukiokoulutuksen toimintaympäristön lisäksi toimijuuden ja ohjauksen teoreettis-metodologinen jäsentäminen.
Julkaisut
- Raetsaari, K. & Hellsten, S. (2025). Uusia käsitteitä opiskeluhuoltopuheeseen. Kasvatus, 56(3), 380–385.
- Vihtari, K., Juutilainen, P.-K., Pitkänen, H., Mäkelä, M. & Raetsaari, K. (2024). Ehdotus elinikäisen ohjauksen seurantakehikoksi: Suuntaviivoja kansallisen tason seurantaan. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2024:39.
- Hellsten, S., Raetsaari, K. & Suorsa, T. (2023). Keskustelu oppilaan tuen järjestämisen mahdollisuuksista ja ehdoista. Subjektitieteellinen näkökulma yksilökohtaisen opiskeluhuollon toteutumisesta. Psykologia, 58(4–6), 290–302.
- Raetsaari, K. (2023). Ohjaus ja toimijuus lukion keskeyttämisen äärellä. Lectio praecursoria. Psykologia, 58(4–6), 337–340.
- Raetsaari, K. (2023). Lukion keskeyttämisen äärellä. Subjektitieteellisen psykologian näkökulma toimijuuden tukemiseen ohjauksessa [väitöskirja]. Oulun yliopisto.
- Raetsaari, K., Suorsa, T., Peltola, M. & Muukkonen, H. (2022). To intervene or not? Professionals’ relation to early school leaving in Finnish general upper secondary education. Nordic psychology, 75(4), 366–385.
- Raetsaari, K., Suorsa, T. & Muukkonen, H. (2021). ”Lopettasko lukion?” Toimintaperusteet, toimijuuden jännitteet ja ohjaus lukiolaisten arjen haasteissa. Kasvatus, 52(3), 297–309.
- Raetsaari, K. & Suorsa, T. (2020). Clearing the FOG – Studying personal participation in solution-focused counselling. Teoksessa: T. Šprlák & Š. Grajcár (toim.). Career guidance for inclusive society. Conference proceedings (s. 393–397).
- Raetsaari, K., Suorsa, T. & Muukkonen, H. (2020). Ohjaustyön haasteena lukion keskeyttäminen: Ammattilaisten tulkintoja olosuhteista ja työnsä perusteista. Kasvatus, 51(1), 38–50.
- Suorsa, T., Kosola, M. & Raetsaari, K. (2020). Kaikille sopiva koulu? Kohti monialaista käytäntöjen kehittämistä. Teoksessa M. Takala, A. Äikäs & S. Lakkala (toim.), Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet (s. 219–236). PS-Kustannus.