Tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus – työprosessit, kohtaamiset ja oppilaan toimijuus (TEHEKOP)
Rahoittajat
Päärahoittaja
OKM erityisavustus
Johtajat
Työryhmä
Hankkeen vetäjä professori Sanna Vehviläinen
Tutkijat:
vanhempi yliopistonlehtori Anne-Mari Souto
väitöskirjatutkija Hanna Lonka
yliopistotutkija Liisa Voutilainen
Ajankohtaista
-
TEHEKOP kerää aineistoa
TEHEKOP-hankkeen aineistonkeruu etnografian ja haastattelujen keinoin on meneillään ympäri Suomen.
TEHEKOP - hanke tutkii tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta
Hankkeessa tutkitaan tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta nuorten elämässä toteutuvina prosesseina ja merkityksinä sekä opinto-ohjauksen ja kouluyhteisön yhteisinä työprosesseina ja toimintatapoina.
Päämääränä on hahmottaa TEHOn edellytyksiä nuorten toimijuuden tukemiseen toiselle asteelle siirtymisen suunnanotoissa sekä sen mahdollisuuksia edistää yhdenvertaisuutta.
TEHEKOP on:
- Laadullinen monimenetelmäinen tutkimus usealla kohdekoululla ympäri Suomen
- teoreettisena viitekehyksenä sosiologiset uraohjauksen ja suunnanoton jäsennykset, toiminnan teoria sekä keskusteluanalyysi
- Hyödynnetään etnografiaa, jonka avulla seurataan TEHOssa mukana olevien oppilaiden prosessia heidän merkityksellistämänään
- Kerätään monipuolista haastatteluaineistoa niin oppilailta, opinto-ohjaajilta, rehtoreilta ja ohjaustyöhön osallistuvilta yhteistyökumppaneilta, jonka avulla hahmotetaan TEHOa monista eri näkökulmista sekä kouluyhteisön työnä
- Kerätään videoaineistoa, jonka avulla luodaan perustavaa kuvaa opinto-ohjauksen ja TEHOn vuorovaikutuskäytännöistä
TEHEKOP tavoittaa erilaisten koulujen TEHOon liittyvää problematiikkaa, tarkastelee onnistumisen edellytyksiä ja tarkastelee TEHOa erityisesti nuoren toimijuuden, opinto-ohjaajan työn muutoksen sekä koulun yhteistyön näkökulmasta