Tehostettu kisällioppiminen
Mitä kisällioppiminen on?
Ikiaikainen käytäntö taitojen oppimiseen on se, että noviisi oppii taidon kokeneemmalta mestarilta. Esimerkiksi räätälin oppipoika seuraa, mitä räätäli tekee ja kokeilee sitten itse samaa räätälin tukemana. Modernissa maailmassa suuri osa opittavista taidoista ei kuitenkaan ole niin käsinkosketeltavia kuin vaikkapa kengän tekeminen. Samaa lähestymistapaa, jossa oppija oppii yhteisönsä kokeneemmilta jäseniltä, voi kuitenkin hyödyntää esimerkiksi lukemisen, laskemisen, ongelmanratkaisun tai minkä tahansa kognitiivisen taidon opettamisessa. Tähän pureutuu tehostetun kisällioppimisen menetelmä.
Tehostetun kisällioppimisen menetelmässä keskiössä ovat asiantuntijaksi kehittyminen ja sitä tukevat opetusjärjestelyt. Oppiminen perustuu opiskelijan aktiiviseen työskentelyyn, johon hän saa yksilöllistä ohjausta. Tätä varten järjestetään ohjaustilaisuuksia, joihin opiskelijat tulevat tekemään tehtäviä yhdessä toistensa kanssa ja kysymään neuvoa asioihin, joita eivät ymmärrä. Ohjaustilaisuuksissa opettajina toimivat ylempien vuosikurssien opiskelijat. Näiden vertaisopettajien antama opetus on liitetty systemaattisesti ja kiinteästi kurssin rakenteisiin.
Ohjemateriaaleja
Oheinen sivusto antaa konkreettisia neuvoja siihen, kuinka järjestää vertaisopettajatoiminta tehostetun kisällioppimisen mallin mukaisesti. Materiaaleja voi hyödyntää missä tahansa toiminnassa, jossa kokeneemmat opiskelijat opettavat toisia opiskelijoita.
https://digicampus.fi/course/view.php?id=5209
Pääset katsomaan materiaali vapaasti valitsemalla Kirjaudu vierailijana / Access as a guest.
Kirjallisuutta
Vikberg, T., Oinonen, L., & Rämö, J. (2015). Tehostettu kisällioppiminen matematiikan yliopisto-opetuksessa. Yliopistopedagogiikka, 22 (1), 36-39. https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2015/03/26/tehostettu-kisallioppiminen-matematiikan-yliopisto-opetuksessa/
Rämö, J., Lahdenperä, J., & Häsä, J. (2020). The Extreme Apprenticeship Method. PRIMUS, 31(10), 1106–1120. https://doi.org/10.1080/10511970.2020.1818332
Rämö, J., Reinholz, D., Häsä, J. et al. Extreme Apprenticeship: Instructional Change as a Gateway to Systemic Improvement. Innov High Educ 44, 351–365 (2019). https://doi.org/10.1007/s10755-019-9467-1
Ota yhteyttä
Johanna Rämö, [email protected]