BioPartnerit EAKR-hanke 2019-2021 profiilikuva

BioPartnerit EAKR-hanke 2019-2021

Päättynyt 01.01.2019 - 30.06.2021

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

BioPartnerit EAKR-hanke 2019-2021 rahoittajan logo BioPartnerit EAKR-hanke 2019-2021 rahoittajan logo BioPartnerit EAKR-hanke 2019-2021 rahoittajan logo

BioPartnerit koostuu inevstointihankkeesta ja kehittämishankkeesta jotka yhdessä pyrkivät parantamaan puutuotteiden ja biojalosteiden tuotekehitys ja -testauspalveluita.

Pohjois-Karjalassa perinteisesti vahvan puunjalostuksen alalla tutkimuslaitosten yritysyhteistyö kaipaa piristystä. Osittain syynä on alueen yrityksiä palvelevien tutkimus- ja demonstraatiolaitteiden puute, osin tutkimusorganisaatioiden käytänteet ja eriävät tavoitteet. Kansallisesti tutkimuslaitosten ja suurten yritystoimijoiden yritysyhteistyö on yleensä verkostoituneempaa ja kehittyneempää.

BioPartnerit -hankekokonaisuudessa kehitetään tutkimus- ja koulutusyksiköiden teknisiä valmiuksia ja ketteryyttä tuottaa biomateriaalien ja -kemikaalien tuotannon ja tuotetestauksen palveluita sekä tutkimusyhteistyötä. Hanke parantaa tutkimuslaitosten viestintää ja luo yhteistä tarjontafoorumia. Hankekokonaisuuden investointi-osiossa päivitetään tutkimus- ja demolaitteita 1) selluloosan, puun ja puun jalostuksen teollisten sivuvirtojen jalostuksen osalta, 2) biomateriaalien ja puutuotteiden säärasitustestaukseen sekä 3) puurakenteiden ja rakentamisen akustisiin ja kosteusteknisiin mittauksiin.

Kehittämishanke-osiossa edistetään yritysyhteistyön syntymistä julkisin demonstraatioin, tehostamalla palveluiden markkinointia sekä aktivoimalla kansallista sidosryhmäyhteistyötä. Yrityksille tarjotaan myös matalan kynnyksen mahdollisuutta päästä käyttämään laitteita omassa kehitystyössään. Tavoitteena on alueen TKI-toimijoiden resurssien tarvelähtöinen jakaminen, käyttöasteen nosto ja nykyistä kiinteämmän yhteistyön rakentaminen käytänteitä ja viestintää.

Hanketta rahoittaa Pohjois-Karjalan maakuntaliitto (EAKR rahoitus), Stora Enso, Fortum, Keti, Pikes, Business Joensuu, Scanpole, Joroisten taiteovi, Kesmac sekä Karelia ikkunat. Hankkeen toteuttajina ovat Itä-Suomen yliopisto, Luonnonvarakeskus sekä Karelia ammattikorkeakoulu.