Demography and Democracy – Healthy Ageing in a Digital World (HAIDI) profiilikuva

Demography and Democracy – Healthy Ageing in a Digital World (HAIDI)

22.08.2022 - 21.08.2025
Yhteiskuntatieteiden laitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta

Familjen Kamprads stiftelse

Demography and Democracy – Healthy Ageing in a Digital World (HAIDI) rahoittajan logo

Muut rahoittajat

Hanketta rahoittaa Familjen Kamprads stiftelse Tulevaisuuden haasteet Pohjolassa -tutkimusohjelman puitteissa.

Demography and Democracy: Healthy ageing in a digital world (HAIDI) -hankkeessa selvitämme, toteutuuko kansalaisten yhdenvertainen oikeus ja mahdollisuus hyvään terveyteen tilanteessa, jossa palvelut ja yhteiskunta ovat pitkälti digitalisoituneita. Laadullisia menetelmiä hyödyntävä, monitieteinen tutkimushankkeemme koostuu kolmesta osatutkimuksesta : 1) analysoimme digitalisaatioon liittyviä mediadiskursseja ja politiikka-asiakirjoja Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa; 2) tutkimme 75 vuotta täyttäneiden kansalaisten digiteknologioiden käyttöä ja ei-käyttöä terveyden ja osallisuuden näkökulmasta, sekä 3) selvitämme, miten ikääntyneiden kanssa toimivat sosiaali- ja terveysalojen ammattilaiset hyödyntävät digiteknologioita päivittäisessä vuorovaikutuksessa ja viestinnässä ikääntyneiden kanssa.

Hankkeen kotipaikkana toimii Lundin yliopisto. HAIDI:n englanninkielinen kotisivu: https://www.kom.lu.se/forskning/demography-and-democracy-haidi/

Projektin esittely Tulevaisuuden haasteet pohjolassa -tutkimusohjelman sivuilla: https://futurenordics.org/fi/projekti/vaestotiede-ja-demokratia-terve-ikaantyminen-digitaalisessa-maailmassa

• Lund University

Helena Sandberg

Associate professor in Media and communication studies, Department of Communication and Media (KOM), Lund University, affiliated Professor at the School of Health and Welfare, Halmstad University, Sweden.

• University of Southern Denmark

Anette Grønning