FOEBE (FOstering Entrepreneurship for the BioEconomy) -hanke profiilikuva

FOEBE (FOstering Entrepreneurship for the BioEconomy) -hanke

Päättynyt 01.09.2020 - 31.08.2023

FOEBE (FOstering Entrepreneurship for the BioEconomy) -hanke rahoittajan logo

FOEBE-hankkeen tavoitteena on edistää biotalouden opiskelijoiden yrittäjyystaitojen kehittymistä ja näin tukea biotaloussektorin kasvua Euroopassa. Erasmus+ -ohjelma rahoittaa hanketta.

Biotalouden kehittäminen on yksi Euroopan Unionin avainstrategioista ja se on myös avainasemassa Green Dealin onnistumisessa. Nykyisiä yrittäjyyden koulutusohjelmia ei ole räätälöity biotaloussektorin tarpeisiin, mikä haittaa sen kehittymistä. FOEBEn tavoitteena on toimia suunnannäyttäjänä biotalouden koulutuksessa Euroopassa. Tarkoituksena on edistää biotalouden maisteri- ja tohtorivaiheen opiskelijoiden yrittäjyystaitojen kehittymistä kestävä kehitys huomioiden.

FOEBE tuo yhteen kaikki kuusi Euroopan Biotalousyliopistojen allianssin (European Bioeconomy University alliance, EBU) jäsentä sekä yliopiston Varsovasta. EBUun kuuluvat AgroParisTech, joka toimii hankkeessa koordinaattorina, sekä UEFin lisäksi yliopistot Bolognasta, Hohenheimista, Wienistä ja Wageningenista. Nämä hankekumppanit yhdistivät voimansa, jotta biotalouden opiskelijoille voitaisiin tarjota paras mahdollinen koulutuskokonaisuus. FOEBE hyödyntää näiden korkeakoulujen asiantuntemusta, resursseja ja tietotaitoja kehittäessään biotaloussektorin tarpeisiin räätälöityjä yrittäjyysopintoja. Hankekumppaneilla on vahvat yhteydet biotalouden toimijoihin ja innovaatioekosysteemeihin erityisesti kansallisten klustereiden kautta.

FOEBE hyödyntää monimuoto-opetusta, joka yhdistää verkko- ja lähiopetusta. Painopiste on innovatiivisissa pedagogisissa ratkaisuissa. FOEBEn opintojaksot tarjotaan valinnaisina opintoina biotalouden maisteri- ja tohtoriopiskelijoille. Nämä valinnaiset opinnot ovat joustavia ja sopivat nykyisten eurooppalaisissa korkeakouluissa tarjottavien opetussuunnitelmien kehikkoihin.

Kehittämällä biotalouden opiskelijoille tarjottavaa yrittäjyyskoulutusta, FOEBE osaltaan edistää heidän mahdollisuuksiaan innovoida ja viedä ideoitaan markkinoille.