Tarkenna hakuasi

Koulupolulta maailmankansalaisuuden valtatielle II profiilikuva

Koulupolulta maailmankansalaisuuden valtatielle II

Projekti
Päättynyt 01.08.2021 - 31.12.2022
Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Filosofinen tiedekunta

Hanketta rahoittaa Opetushallitus.

Koulupolulta maailmankansalaisuuden valtatielle II -hanke on jatkoa edellisen lukuvuoden samannimiselle hankkeelle. Hankkeen keskiössä on kielitietoisuus ja kansainvälisyyskasvatus. Hanketta rahoittaa Opetushallitus. Hankkeen koordinaattoreina toimivat Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun kolme kieltenopettajaa Hanna-Mari Koistinen, Elina Ukkonen ja Noora-Liia Rautio.

  • Euroopan kielten päivää on vietetty Euroopan neuvoston aloitteesta 26. syyskuuta vuodesta 2001 lähtien. Päivän tarkoituksena on lisätä kielitietoisuutta ja kannustaa Euroopan unionin asukkaita opiskelemaan enemmän kieliä. Koulupolulta maailmankansalaisuuden valtatielle II -hanke mahdollisti Euroopan kielten päivän viettämisen koulullamme paljon aiempaa näkyvämmin.

     

    Euroopan kielten päivä 2021

    Tänä lukuvuonna Euroopan kielten päivä osui sunnuntaille, mutta sitä vietettiin Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulussa kaksipäiväisen tapahtuman merkeissä perjantaina 24.9. ja maanantaina 27.9. Tulliportin normaalikoululla luokille 1-6 ja Rantakylän normaalikoululla luokille 1-9 järjestettiin tapahtuma, jossa oppilaat pääsivät ryhmittäin kiertämään rasteilla suorittamassa kieliin liittyviä aktiviteetteja ja keräämässä merkintöjä kielipassiin. Tapahtuman ideoinnissa oli avuksi Euroopan neuvoston ja Eurooppalaisen nykykielten keskuksen ylläpitämä Euroopan kielten päivän virallinen nettisivusto (https://edl.ecml.at/Home/tabid/1455/language/fi-FI/Default.aspx), jossa on paljon ideoita ja ilmaista materiaalia kielten päivän tapahtumien järjestämiseen. Koulumme tapahtumassa oppilaille jaettu kielipassi pohjautui sivustolla julkaistuun Salaisen agentin kielihaasteeseen. Tapahtuman rastit suunnittelivat ja materiaalit valmistivat yliopistomme Early Language Learning for Intercultural Communication -maisteriohjelman opiskelijat, jotka suorittivat syyskuussa ohjelmaan kuuluvaa harjoittelujaksoa kouluissamme. Rasteilla oppilaat pääsivät muun muassa tutustumaan erikielisiin vitseihin, testaamaan kielivoimistelua loruilla, harjoittelemaan kiinalaista viittomakieltä sekä japanilaisia kirjoitusmerkkejä, opettelemaan numeroita ja tervehdyksiä eri kielillä, ratkomaan kieliarvoituksia, vastaamaan kielivisaan sekä laulamaan vieraskielistä karaokea. Rasteilla oppilaita oli neuvomassa ja opastamassa ansiokkaasti myös muutama englannin kielen H1-harjoittelua suorittavat opetusharjoittelija. Harjoittelijoiden yhteistyöllä tapahtumasta saatiin monikielinen ja -kulttuurinen kokonaisuus.

    Rantakylän normaalikoulun tapahtumassa oli myös kirjastopiste, jonne Katri Pesonen Joensuun seutukirjastosta oli koonnut esille monipuolisen valikoiman lasten ja nuorten kirjallisuutta eri kielillä. Oppilaat pääsivät selailemaan kirjoja ja tunnistamaan kieliä niiden kansista. Taisipa jotkut innostua myös lainaamaan esillä olleita kirjoja myöhemmin koululla toimivasta pop-up kirjastosta.

    Kielimessuilla oppilaat pääsivät maistelemaan erilaisia kieliä, uusia sanoja ja tarkastelemaan omaa kielitaitoaan. Miten monella eri kielellä osaan sanoa jotain? Mitä eri kieliä tunnistan? Oppilaat saivat kielipassit kotiin mukaan ja heitä rohkaistiin tekemään lisää passissa olevia aktiviteettejä vapaa-ajallaan tulevien viikkojen aikana. Keräämällä passiin kymmenen merkintää ja palauttamalla sen opettajalle, pääsi osallistumaan pienen palkinnon arvontaan.

    Tulliportin normaalikoululla 7.-9.luokkalaiset tutustuivat Euroopan kieliin ja testasivat kielihaasteita opettajan johdolla saman viikon oppitunneilla Euroopan kielten päivän sivuston materiaaleja hyödyntäen. Samalla Euroopan kielten päivä tuli tutuksi myös eri oppiaineiden opettajille. Ehkäpä päivä sai myös koulun aikuiset pohtimaan omaa kielitaitoaan ja suhdetta kieliin? Kuuluuhan kielten oppiminen kaikille iästä riippumatta!

    Elina Ukkonen

     

    Euroopan kielten päivä 2022 

     

    Tänä vuonna Euroopan kielten päivänä 26.9. oppilaat saivat tehdä erilaisia opetusharjoittelijoiden valitsemia ja laatimia kielihaasteita ikäryhmittäin. Haastetehtävissä oli esimerkiksi erikielisten tervehdysten ja kielijumppalorujen harjoittelua, Euroopan maihin ja kieliin liittyvä visa, oman unelmamatkan suunnittelutehtävä, vitsin kertomista. Kielihaasteita tehneiden kesken arvottiin kieliaiheisia palkintoja. Tulliportissa eräs yhdeksäsluokkalainen teki kaikki haasteet! Hänen mukaansa haasteita oli kiva tehdä, koska “Ei ollut välkällä muuten tekemistä!”. Tästä voisikin päätellä, että tällaiset vapaaehtoiset pienet haasteet piristävät välitunteja. 

     

     

    Hanna-Mari Koistinen ja Elina Ukkonen

  •  Juan

    Juan Antonio Pérez comes from Spain, he is 24 years old, and he is currently studying a Master’s in Environmental Policy and Law at the University of Eastern Finland. He was very motivated about the role of teaching at this club, where he could show everything that he had learnt after living in 5 different countries. Here is what he says: 

    “It was great to have the opportunity of working at both schools during my time in Finland. It has been very enriching, and I have learned so much from the students. I never imagined that I would be teaching at a Finnish school before, but life takes you to places that you would never imagine! Education is such a powerful tool, and I am sure that this project has had an enormous impact on all the students, who will now see the world and others with different eyes. I will never forget this experience.” 

     

    Balazs

    Balazs Hergert comes from Hungary, he is 27 years old, and he is currently doing a Master’s in English language and culture at the University of Eastern Finland. He was incredibly happy to embrace the opportunity of instructing the club since he would like to continue working as a teacher in the future, and this role was a very colorful learning experience for him. Here is what he says: 

    “It was amazing to work with people from different backgrounds, so I am very thankful that I got selected by Jenny and Iris in the first place. In the past year, we were working together in a team of five, including Jenny, Iris, Juanan, Fernanda and me, and coming from different international backgrounds always generated interesting discussions on the meetings where we all shared the workload and created the activities together, bringing ideas from our own experience and expertise. This year, we took this role on together with Juanan as a team of two, and I believe that we did an excellent job in sharing stimulating ideas with students about languages, cultures, and such issues that we must face in the 21st century on a global scale.” 

     

     

    Balazs Hergert and Juan Antonio Pérez

  • Perulainen Fernanda toimi apulaisopettajana Rantakylän normaalikoulussa kolmen viikon ajan elo-syyskuussa 2021. Fernanda piti pieniä opetustuokioita, oli mukana englannin oppitunneilla, keskusteli oppilaiden kanssa ja valmisteli kieltenopettajille materiaalia. Myös henkilökunnan kanssa juttelu englannin kielellä taukohuoneessa kuului Fernandan työtehtäviin. Kuulimme luokassa esim. laamoista, perunoista ja Montaña de 7 colores -vuoresta. Fernandan kanssa puhuminen oli kaikenikäisille oppilaillemme tärkeä ja mieleinen mahdollisuus englannin kielen puhumisen harjoitteluun autenttisessa tilanteessa. Erityisesti kakkosluokkalaiset ottivat Fernandan omakseen ja olivat kovin pettyneitä, kun hän lähti jatkamaan omia opintojaan yliopistolla.

    https://www.peru.travel/en/masperu/vinicunca-the-beautiful-mountain-of-seven-colors

     

    Sveitsiläinen Anja toimi samassa tehtävässä saksan tunneilla Tulliportin normaalikoulussa ja Rantakylän normaalikoulussa marraskuussa 2021. Rantakylän kasiluokkalaiset saivat aloittaa Sveitsi-jakson Anjan kanssa ja saimme aitoja näytteitä Sveitsin saksasta. Anja piti meille opetustuokioita esim. tien neuvomisesta, Sechseläuten-juhlasta Zürichissä, Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskus Cernistä, St. Nikolauksesta ja joulun vietosta. Myös saksan ope oppi paljon uutta Sveitsistä.

    https://www.zuerich.com/de/besuchen/sechselaeuten

    Fernanda ja Anja ovat molemmat Early Language Education in Intercultural Communication -maisteriohjelman opiskelijoita.

    Sari Parkkinen

  • Koulupolulta maailmankansalaisuuden valtatielle II -hankkeen yhtenä tavoitteena on tuoda monikielisyyttä ja -kulttuurisuutta näkyväksi Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulussa. Hankeraha mahdollistaa lukuvuonna 2020-2021 aloitetun kansainvälisen kerhotoiminnan jatkamisen ja laajentamisen alakoulujemme oppilaille. Viime lukuvuoden kerhoa Tulliportin normaalikoululla rahoitettiin Koulupolulta maailmankansalaisuuden valtateille I -hankkeella.Tänä lukuvuonna laajensimme kerhotoimintaa Rantakylän normaalikoululle.

    Kerhoissa on viisi kansainvälistä yliopisto-opiskelijaa ohjaajina. Iris Hubbard Yhdysvalloista, Jenny Torroledo Castillo Kolumbiasta, Balazs Hergert Unkarista , Juan Antonio Perez Lopez Espanjasta ja Fernanda Alfaro Chavez Perusta. Jenny ja Iris ohjasivat kerhoja myös viime lukuvuonna ja ovat tänä vuonna toimineet kerhonohjaamisen lisäksi tutoreina uusille kerhonohjaajille.

    Kerhojen lisäksi kerhonohjaajamme ovat pitäneet oppitunteja kansainvälisistä teemoista Rantakylän normaalikoulun yläkoululaisille sekä Tulliportin normaalikoulun yläkoululaisille ja lukiolaisille. Jenny ja Iris osallistuivat 10.-11. helmikuuta järjestettävään Turun yliopiston ainedidaktiseen etäsymposiumiin, jossa he esittelivät hankettamme ja kerhotoimintaansa sekä osallistuivat keskusteluihin. Näistä oppitunneista ja symposiumista kerromme lisää seuraavassa julkaisussa!

    Kerhotoiminnan tavoitteena on tuoda esille maailmankansalaisuutta ja siihen kasvamista. Eri kieliin ja kulttuureihin tutustumisen lisäksi kerhoissa pohditaan UNESCON aiheita erilaisten toiminnallisten aktiviteettien kautta. Oppilaat ovat myös saaneet esittää toiveita aiheista ja aktiviteeteista, ja kerhonvetäjät ovat suunnitelleet toimintaa oppilaiden kiinnostusten ja taitotasojen mukaan.

    Korona-aika on luonut epävarmuutta myös kerhotoimintaan, ja olemme joutuneet perumaan joitain kerhokertoja. Onneksi kerhoja on saatu kevätlukukauden alettua jatkaa taas molemmilla kouluilla. Ennen joululomaa kerhonohjaajamme pitivät noin seitsemän kerhokertaa riippuen koulun koronatilanteesta. Kahtena ensimmäisenä viikkona kerhoissa keskityttiin tutustumiseen ja kulttuurien erilaisuuteen erilaisten tehtävien avulla. Seuraavilla kerroilla kerhoissa opittiin veden saastumisesta, kiitollisuudesta, planeettamme suojelemisesta, erilaisista taiteenmuodoista ja vuodenaikojen erilaisuudesta ympäri maailman. Kerhonohjaajamme ovat luoneet moniaistillisia ja innostavia kerhotunteja oppilaillemme. Esimerkkejä erilaisista aktiviteeteista ovat laulut, käsinukkejen tekeminen, leipominen, näytteleminen, askartelu ja piirtäminen erilaisin välinein.

    Alla Irisin kirjoittama englanninkielinen koonti kerhojen aihepiireistä, jotka vaihtuivat viikoittain tai tarvittaessa laajensivat edellisen viikon teemaa.

    Hanna-Mari Koistinen

     

    Students of the World clubs at Rantakylä and Tulliportti Teacher Training Schools (from 2020 to 2021).

    This fall, students have been exploring and working towards a global citizenship mentality.  The activities were created based on UNESCO topics and learning objectives, and the students’ needs, interests and potential.

    Week 1:

    We started by learning about each other. We wanted students to share not only about themselves but also about their community and country. In this week, we also shared from the teachers’ countries by sharing pictures, finding differences and similarities with Finland, and dancing to some famous songs from around the world.

    Week 2:

    Building off the previous week’s theme, we continued learning about cultural diversity around the world. Students identified and discussed stereotypes about people from different cultures and nationalities. Then, they shared what they learned in the form of drawing and writing.

    Week 3:

    We transitioned to the theme of environmental issues related to global water pollution. Students created puppets of their favorite marine animals and then reflected on how the animals would feel and/or be impacted by an oil spill. To conclude, students attempted to brainstorm solutions to effectively cleaning up future oil spills and preventing them in the first place.

    Week 4:

    This week’s theme was gratitude. Students shared how they can express gratitude and different styles of communication. Next, we baked a cake without speaking but instead by using other collaborative communication skills. The session ended with students representing their gratitude visually.

    Week 5:

    This next theme was related to respecting our planet Earth and representation in space. We discussed that while there has been some talk recently in the news about traveling to Mars, we emphasized the importance of taking care of our home planet first. This connected to our previous week’s topic of water pollution but we expanded that to include plastic pollution. Finally, students made space inspired clay lanterns with stars and moons to show gender representation in space.

    Week 6:

    In the next week, art was the main topic. Students discussed what art means to them and shared different ways to express themselves. They explored different art styles including dot art, poetry and origami. Finally, we discussed that anything can be art, and beauty like art can be viewed differently by each person.

    Week 7:
    During the final week, we talked about how seasons can be different around the world even during the same month such as December. Students explored how people spend their time recreationally in Brazil and compared it to the activities people enjoy in Finland. The main aim was to develop intercultural understanding. In addition, students baked a traditional Finnish treat, joulutorttu, and made origami snowflakes.

    Iris Hubbard

     

    You can find club lesson plans and other materials here.

     

     

    Students of the World clubs at Rantakylä and Tulliportti Teacher Training Schools (from 2021 to 2022).

     

    Balázs and Juan have also been the teachers of the “Students of the world” afternoon club, and they have been coming to both schools at Rantakylä and Lansikatu every week. Together with the students, they learnt about the environment and climate change, art, dis(abilities), and languages, among other topics. The activities were very diverse and included crafts, drawing, cooking, dancing… and of course, practicing English! 

    Introductions  

    In the first week, we had an introduction session where we introduced ourselves to the students and then played a human bingo activity, in which students had to walk around asking questions from each other to fill in the bingo paper. Then each student received a paper to write what best represents them in a few words, and drawing. This was followed by dancing games. 

     

    Environment 

    This lesson was dedicated to climate change, and we learnt about CO2 with a bottle experiment involving a mixture of baking soda and vinegar and a balloon which blew up on top of the bottle due to the generated CO2 inside. We also created a jellyfish craft to celebrate jellyfish day, and we reflected on the fact that more jelly fish can be seen at coastal areas due to increasing sea temperature.  

     

    Food Waste  

    In this lesson, we introduced problems arising from wasting food around the world and discussed how to solve them in the household. The second part of the lesson was an acting activity where we staged ways of dealing with food in the house, one which produced waste, the other which was more sustainable.

     

    Art 

    In this lesson, we talked about types of art, and discussed with students what their favorite art genres are. Then we introduced art from our own culture, presented paintings and folk traditions from both Spain and Hungary. This was followed by a craft activity that was made using the colours of the rainbow on a piece of paper on which later students scratched different shapes and creative forms. 

    Inequality 

    In this lesson, we talked about global income inequalities motivated by the fact that just recently Earth reached a population of 8 billion people. This included a discussion on the lack of technology and internet connection in developing countries, and unequal wealth distribution. We also created an activity to demonstrate to students how inequality affects the population and represented with a game including diverse ways of sitting on available chairs. 

     

    Baking Ghana shortbread + languages quiz  

    In this session, the students from Ghana recommended to bake a shortbread that is typically made in their family. While we were baking, we also showed a Kahoot quiz to students about the diversity and relatedness of languages. 

     

     

    (Dis)ability 

    In this lesson, we introduced sign language and braille writing to students. The students learnt valuable information and awareness about people with disabilities, and how sign language developed and evolved. They also grasped the alphabet and a few gestures in ASL sign language. What is more, they learnt to write their names in Braille as well. 

      

    Cooking peanut brittle and final reflection activity 

    In the final lesson, we baked peanut brittle, which was also recommended by the students, and created a game that reflected on the whole club for this semester. This was a board game adapted with questions concerning the club and what they had learnt during the lessons. The students ate the peanut brittle at the end, and we finished playing the board game together.

     

    Juan Antonio Perez Lopes and Balazs Hergert

  • Kerhonohjaajamme Jenny, Iris, Fernanda, Balasz ja Juan ovat järjestäneet lukuvuonna 2021-2022 pop up -tapahtumia Rantakylän normaalikoululla ja Tulliportin normaalikoulun kaikilla kouluasteilla. Pop up -tapahtumien teemat ovat myötäilleet kerhojen monikulttuurisia ja maailmankansalaiseksi kasvamisen teemoja pelien, leikkien, askartelujen, kirjoitus- ja podcasttehtävien kautta. Oppilaat ovatkin päässeet touhuamaan yhdessä moniaistillisesti ja maailmankansalaisen taitojaan kehittäen. 

    Juan ja Balasz ovat kerho- ja pop up -toiminnan lisäksi leikittäneet alakoululaisiamme välitunneilla. Leikkien kautta oppilaat ovat oppineet muun muassa eri kieliä ja kommunikoinnin merkitystä. Koronarajoitusten höllennyttyä ohjatulle välituntitoiminnalle on ollut kysyntää ja oppilaat ovatkin olleet innoissaan touhussa mukana!  

    Juanin ja Balaszin järjestämät välituntileikit olivat suuri menestys. Oppilaat pääsivät helposti  kesken koulupäivän osallistuman ohjattuihin ulkoleikkeihin ja samalla kommunikoimaan vieraalla kielellä ulkomaalaisen kanssa. Pelit ja leikit saatiin nopeasti käyntiin jo tutuiksi tulleiden kerhonohjaajien kanssa. Oppilaat nauttivat muun muassa hännänryöstö-leikistä. Oppilaat saivat olla korvat tarkkana, sillä ohjeet tulivat tietenkin englanniksi.  

    Välituntitoimintaa jatketaan syksyllä 2022! Kuvia toiminnasta tulossa silloin. 

     

     

    Winter Olympics -tapahtuma 1.-6.-luokkalaisille 

     

    Kaksipäiväisissä talviolympialaisissamme oppilaamme pääsivät erilaisin toiminnallisin ja liikunnallisin tehtävin tutustumaan eri urheilulajeihin ja niiden välissä oppimaan englanniksi talviolympialaisista kestävän kehityksen näkökulmasta sekä olympialaisten riskeistä, hyödyistä ja sukupuolten tasa-arvosta. Urheilulajeina ja muina aktiviteetteina olivat kiipeily, renkaanheitto, juoksu, jääkiekko, triathlon, curling sekä lumiukon rakennuskilpailu. Talviolympialaiset pidettiin Pekingin 2022 talviolympialaisten aikaan. 

     

                           

     

    Hanna-Mari Koistinen ja Elina Ukkonen 

     

     

     

    Games of the World – Recesses 2022 

    In the first five weeks of the project this semester we created outdoor activities to be played during the recess period. The activities were based on international outdoor games that we selected for each recess. Among these games, we included El Panuelo (Spain), a competitive running team game, a variety of throwing games, such as Frisbee Golf with hula-hoop scores (Canada), Ring Toss (UK) and game that involved throwing objects for different target scores. Other activities included a categories game (US) in which students were playing in a circle and threw the ball to each other and on receiving the ball they had to say a word in a selected category otherwise they were eliminated. 

    Thus, the kids from 2nd to 6th grade had the possibility of discovering games that other children play in countries. Balázs and Juan also brought a map of the world and the students learnt to locate themselves and the countries on the globe, getting a step closer to becoming global citizens. 

    Recess games examples:  

    1. El Panuelo (Spain) 
    1. International word sandwich  
    1. Frisbee golf with hula-hoop and with cones (Canada) 
    1. Ring toss (medieval Britain) 
    1. Tennis ball bowling  
    1. Shooting for scores on paper plates  
    1. Categories ball game (US) 

    Juan and Balazs

  • Toukokuussa järjestimme maailmankansalaisuuden teemoihin pureutuvan pop up -päivän, joka järjestettiin 1.-9.-luokkaalaisille sekä Tulliportin normaalikoulussa että Rantakylän normaalikoulussa. Kerhonohjaajamme Iris, Jenny, Balasz ja Juan suunnittellivat päivään kolme upeaa ja monenikäiselle oppijalle sopivaa työpajaa, joista oppilaat saivat valita yhden tai kaksi riippuen ryhmien aikatauluista. Hola España y Colombia -työpajassa opittiin Jennyn ja Juanin kotimaiden kielistä ja kulttuurista, sekä päästiin testaamaan taitoja muun muassa perinteisessä kolumbialaisessa Rana-kolikonheittopelissä. Kielimaistiaiset -pajassa puolestaan opittiin eri kielien yhtäläisyyksistä pelaillen ja askarrellen. Tässä pajassa opittiin muun muassa kielten sukulaisuussuhteista ja päästiin kokeilemaan kiinan kielen merkkien ja hieroglyfien tulkitsemista. Lisäksi Balasz opetti meille unkarin kieltä – sieltähän löytyikin paljon yhtäläisyyksiä suomen kieleen! Kolmannessa pajassa kirjoitettiin kirje tai kortti pakolaiselle ja opittiin pakolaisuudesta yleisesti Irisin opastuksella. Rantakylän pop up -päivässä pakolaisuusteemaan tutustuttamassa oli mukana myös JoMoni -järjestö. Päivän päätteeksi oppilaiden kirjoittamat kirjeet ja kortit toimitettiin SPR:n kautta Ukrainasta tulleille pakolaisille.

    Kerhonohjaajien pajojen lisäksi me, hankkeen koordinaattorit, Elina, Hanna-Mari ja Hanna, pidimme omilla kouluillamme omia pajojamme. Rantakylän normaalikoulussa ryhmä 2.-3.luokkalaisia pääsi tutustumaan tarkemmin YK:n lasten oikeuksiin Unicefin videon ja Tunnetko oikeutesi -lautapelin avulla. Opettaja ja koulunkäynnin ohjaajat auttoivat oppilaita pohtimaan, mitä lapsen oikeuksia pelikorteissa esitettyihin tilanteisiin liittyy. Myös Tulliportin alakoulussa sukellettiin ihmisoikeuksien maailmaan YK:n lasten oikeuksien avulla. Pelasimme Unicefin Moksha Patamu -peliä, jossa oppilaat keskustelivat väitteiden avulla ihmisoikeuksista. Eräässä kakkosluokan ryhmässä tuli mainioita keskusteluja kotitöiden ja aikuisen ihmisen työnteon eroista sekä kirjesalaisuudesta ja oikeudesta yksityisyyteen. Pelin jälkeen pidimme rentoutumishetken ja maalasimme unelmiemme lepopaikat – onhan oikeus riittävään lepoon yksi lasten oikeuksista! (Unicefin ihmisoikeus- ja globaalikasvatusmateriaalit löytyvät täältä: https://www.unicef.fi/koulut/ihmisoikeus-ja-globaalikasvatusmateriaalit/tehtavat/ )

    Koulukohtaisina pajoina yläkoululaisille järjestettiin Rasismin vastainen työpaja sekä EU:n arvot ja ihmisoikeudet -työpaja. Rasismin vastaisen työpajan pitivät Joensuun kaupunki ja RanKids. Tässä pajassa oppilaat saivat kuulla Irakista Suomeen matkanneen pakolaisen tarinan ja luoda itse omia rasismin vastaisia runoja Revi se! -tekniikalla. Paja järjestettiin Tulliportin normaalikoulun 7.-9.luokkalaisille ja Rantakylän normaalikoulun 9.luokkalaisille. Lisäksi Rantakylän normaalikoululla järjestettiin 8.luokkalaisille EU:n arvot ja ihmisoikeudet työpaja, joka oli suunniteltu yhteistyössä Yhteiset lapsemme -järjestön kanssa. Järjestö tarjosi työpajaan kattavat materiaalit, joiden avulla oppilaat pääsivät tutustumaan EU:n perusoikeuksiin ja pohtimaan pienissä rymissä näiden oikeuksien toteutumista eri näkökulmista.

    Päivä oli todella onnistunut ja monipuolinen. Saimme kokea monta antoisaa kohtaamista!

    Hanna-Mari Koistinen, Hanna Hotanen ja Elina Ukkonen

  • Matkustimme Elina Ukkosen kanssa Helsinkiin kv-hankkeiden syystapaamiseen elokuun lopulla 2022. Hanketapaamisessa saimme uusia ideoita mahdollisiin uusiin hankkeisiin, verkostoiduttiin muiden hanketoimijoiden kanssa ja kuulimme mielenkiintoisia esityksiä. Marja Tamm Helsingin yliopistosta ja Riikka Jalonen Rauhankasvatusinstituutista toivat uusia näkökulmia rauhankasvatukseen ja Tiina Sarisalmi Orivedeltä oppilaiden osallistamisesta hankkeisiin! Nina Eskolan hanketoiminnan ABC selvensi hanketoimintaan liittyviä prosesseja ja Katariina Petäjäniemi kertoi OPH:n ajankohtaisista kuulumisista.

    Kiitos OPH ja hanketapaamisessa puhuneet toimijat!

     

    Hanna-Mari Koistinen

  • Täältä löydät materiaaleja omien oppituntien ja pop up -päivien toteutukseen.

  • Me hankekoordinaattorit osallistuimme Opetushallituksen järjestämiin Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen kansainvälisyyspäiville Joensuussa 10.-11.11.2022. Päivien teemana oli ”Iloisesti ihmisiksi”.

    Päivillä kuulimme monia mielenkiintoisia puheenvuoroja. Raisa Foster kertoi moninaisuuden kohtaamisesta nykytaiteen näkökulmasta ja Kim Väisänen avasi näkemyksiään kansainvälisistä valmiuksista ja kielitaidon merkityksestä. Fulbright -ohjelman yhdysvaltalaiset opettajavieraat puolestaan esittelivät ajankohtaisia tuulia amerikkalaisesta koulumaailmasta. Pääsimme myös nauttimaan maistiaisia RanKids -teatteriryhmän Division -teatteriesityksestä, joka esitteli kulttuurien välisiä kohtaamisia ja niiden kipupisteitä teatterin keinon. Myös joensuulaisten koulujen nuoret pääsivät jakamaan meille näkemyksiään kansainvälisyyden merkityksestä.

    Yleisten puheenvuorojen lisäksi erilaiset kansainvälisyyden parissa työskentelevät toimijat esittäytyivät InfoTorilla. Työpajoissa pääsimme tutustumaan kansainvälisyyskasvatuksen eri näkökulmiin. Elina osallistui työpajoihin, joiden aiheina olivat oppilaiden demokraattinen osallisuus, leikin ja draaman käyttö rauhankasvatuksessa ja ThingLink -sovelluksen käyttö virtuaalimatkojen mahdollistajana. Hanna-Mari tutustui myös rauhankasvatukseen draaman keinoin. Lisäksi hän pääsi perehtymään lukion kieliprofiilin käyttöön sekä Hiphei! Kasvan globaalikansalaiseksi -materiaalin ideoihin toisten kohtaamisesta ja arvostamisesta.

    Torstain iltatilaisuus tarjosi lisää aikaa verkostoitumiseen sekä suomalaisten että ulkomaalaisten opettajien kanssa.

    Elina Ukkonen ja Hanna-Mari Koistinen

  • Balázs and Juan also attended the high schools in Rantakylä and Tulliportti, and it was a great experience for both of them. They organized two different sessions with the students, one on Languages of the World and another one on Winter Tales and Traditions. 

    The Languages of the World session was taught between October and November 2022. In their presentation, both teachers introduced themselves and their experiences in language learning and living abroad, to continue presenting the language tree concept and other interesting insights on linguistics such as the Sapir-Whorf hypothesis. Then, the students had the opportunity of engaging in a research activity on a pair of similar languages, so that they could explore their similarities. Then, they presented their discoveries to the whole class, improving their presentation skills in English. 

    The Winter Tales and Traditions presentation followed a similar structure, but the topic included winter traditions in Hungary and Spain (such as the Catalan one of “el Tió de Nadal”) and a research activity on other traditions of the world, including, for instance, those in Italy, Iceland, Bavaria, India, and the Hopi People of Northern Arizona. 

    Juan Antonio Perez Lopes and Balazs Hergert

  • Joulukuussa järjestimme International Winter Festival -teemaisen pop up -päivän sekä Tulliportin normaalikoulun 1.-6.luokkalaisille että Rantakylän normaalikoulun 1.-9.luokkalaisille. Päivän aikana oppilasryhmät saivat osallistua eri maiden talvisia ja jouluisia perinteitä esitteleviin toimintapisteisiin:

    1. USAn, Kanadan ja Meksikon pisteellä oppilaat tutustuivat meksikolaiseen retiisinkaiverrusperinteeseen sekä pohjoisamerikkalaiseen perinteeseen piilottaa suolakurkku joulukuuseen ja toteuttivat omat versionsa näistä koristeista.
    2. Saksan pisteellä päästiin tutustumaan saksankielisten maiden jouluun liikkuen sananmetsästystehtävän avulla. Pisteen suunnitteli ja toteutti luokanopettajaopiskelija Saara.
    3. Espanjan pisteellä Juan esitteli espanjalaisia joulunajan ja uudenvuoden perinteitä. Lisäksi oppilaat askartelivat pienen joulukoristeen.
    4. Shakespeare -pisteellä Balazs kertoi Shakespearen Winter’s Tale -näytelmästä ja oppilaat pääsivät askartelemaan näytelmän karhuhahmon naamarin.
    5. Thinglink -pisteellä oppilailla oli mahdollisuus tehdä pieni virtuaalimatka testaten tietouttaan eri maiden jouluperinteistä.
    6. Tulliportin koulun päivässä oli mahdollisuus tutustua myös singaporelaiseen kouluvuoteen yhdeksäsluokkalaisten Samuel ja Diego Hautamäen johdolla.

    Toiminnalliset pajat toivat oppilaiden koulupäivään virkistävää vaihtelua ja raikkaan tuulahduksen maailmalta. Oppilaat pääsivät ihmettelemään eri kulttuurien tapoja ja pohtimaan samalla perinteiden merkitystä.

     

    Elina Ukkonen ja Hanna-Mari Koistinen

Kiitos onnistuneesta hanketyöstä kaikille hankkeessa mukana olleille!

Avainsanat