MaaseutuPaVe - Palveluverkkomuutokset ja yhteisötalouden rooli maaseutualueilla profiilikuva

MaaseutuPaVe - Palveluverkkomuutokset ja yhteisötalouden rooli maaseutualueilla

01.08.2024 - 31.03.2026
Karjalan tutkimuslaitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta

Yhteyshenkilöt

MaaseutuPaVe-tutkimuksessa kiinnostus kohdistuu hyvän elämän edellytyksiin Suomen maaseutualueilla. Lähestymme tätä tarkastelemalla julkisen palveluverkon sekä sitä täydentävän yhteisötaloudellisen palvelutuotannon nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä.

Tutkimusta ohjaa kysymys, kuinka julkisessa palveluverkossa tapahtuneet ja näköpiirissä olevat muutokset sekä yhteisötalouden nykytila ja kehityssuunnat vaikuttavat palvelujen saatavuuteen ja saavutettavuuteen maaseutualueilla. Tutkimuksessa tarkastellaan:

• Millainen on julkisen palveluverkon nykytila ja tulevaisuuden näkymät maaseutualueilla?
  • Millainen on yhteisöllisen palvelutuotannon rooli ja toimintaedellytykset osana maaseudun palveluverkon kokonaisuutta?
  • Kuinka hyvinvointialueiden ja kuntien palveluverkkorakenteen muutokset ja näkyvissä olevat muutossuunnat vaikuttavan ihmisten arjen hyvinvointiin maaseutualueilla?
  • Millaisia politiikkatarpeita julkisen palvelulupauksen ja yhteisötalouden kehittämiseen kytkeytyy?

MaaseutuPaVe-tutkimus tuottaa määrällistä ja laadullista tietoa julkisen palveluverkon sekä sitä täydentävän yhteisölähtöisen palvelutuotannon nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä maaseutualueilla. Kehittämisorientoitunut ja osallistavia menetelmiä soveltava tutkimus kokoaa ja syventää olemassa olevaa tietoa maaseudun palveluverkon rakenteesta ja palveluaukoista sekä näihin liittyvistä (kerrannais)vaikutuksista ja kehittämistarpeita. Samoin se tuottaa tietoa ja syventää ymmärrystä yhteisötalouden roolista ja toimintaedellytyksistä julkisten ja yksityisten palvelujen paikkaajana sekä sen merkityksestä maaseudun palvelujen paikkaperustaisena kehittäjänä. Osana tutkimuksen osallistavia menetelmiä sovelletaan käytäntöön maaseutuvaikutusten arvioinnin työkalua (MVA) maaseudun paikallisten hyvinvointijärjestelmien kehyksessä.

Tutkimus kiinnittyy hyvinvointi- ja osallisuustutkimuksen perinteeseen, jossa tarkastelun kohteeksi asettuu hyvinvointivaltion ja maaseudun paikallisyhteisöjen muutoksessa oleva suhde.

Tutkimus toteutetaan Itä-Suomen yliopiston/Karjalan tutkimuslaitoksen (hallinnoija), Jyväskylän yliopiston/Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen ja Suomen Kylät ry:n yhteistyöhankkeena. Tutkimusta rahoittaa MMM maaseutupolitiikan neuvoston esityksestä.