
Moniammatillinen simulaatio-opetus sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille, 2016-2022
Tutkimusryhmä
Suurryhmäsimulaatiota on kehitetty vuosittain tutkimusperustaisesti. Suursimulaatio-opetus perustuu draaman keinoin tuotettuun ja näyteltyyn simulointiin. Opiskelijat eivät itse osallistu simulaation tekemiseen, vaan sen toteuttavat näyttelijät sekä eri alan ammattilaiset. Opetusta toteuttavaan ryhmään kuuluu opettajia hoitotieteeltä, farmasialta, lääketieteen laitokselta, yhteiskuntatieteiden laitokselta sekä Savonia- ja Karelia-ammattikorkeakouluista ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta.
Tutkimusryhmä;
Terhi Saaranen, UEF, tutkimuksesta vastaava
Marja Silen-Lipponen, Savonia
Taru Kekoni, UEF
Kaarina Mönkkönen, UEF
Miia, Tiihonen, UEF
Eija Piippo-Savolainen, KYS
Muut ryhmän jäsenet
-
Marja Silen-Lipponen, Savonia
Muut
-
Terhi Saaranen
ProfessoriTerveystieteiden tiedekunta, Hoitotieteen laitos -
Taru Kekoni
YliopistonlehtoriYhteiskuntatieteiden laitos, Sosiaalityö -
Miia Tiihonen
YliopistotutkijaTerveystieteiden tiedekunta, Farmasian laitos -
Kaarina Mönkkönen
Vanhempi yliopistonlehtoriYhteiskuntatieteiden laitos, Sosiaalityö -
Eija Piippo-Savolainen
Kliininen opettajaLääketieteen laitos, Kliinisen lääketieteen yksikkö -
Tiina Tuononen
Kliininen opettajaLääketieteen laitos, Hammaslääketieteen yksikkö -
Marja-Leena Hyvärinen
Vanhempi yliopistonlehtoriPalvelulaitokset, Kielikeskus
Julkaisut
7 kappaletta-
Interprofessional learning in social and healthcare - learning experiences from large group simulation in Finland
Saaranen, Terhi; Silén-Lipponen, Marja; Palkolahti, Maria; Mönkkönen, Kaarina; Tiihonen, Miia; Sormunen, Marjorita. 2020. Nursing open. 7: 1978-1987 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Simulaatio-oppiminen
Vaajoki Anne, Saaranen Terhi. Teoksessa: Saaranen Terhi, Koivula Meeri, Ruotsalainen Heidi, Wärnå-Furu Carola, Salminen Leena, 2016. Terveysalan opettajan käsikirja. s. 114-123. Tietosanoma D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Simulaatioilla kohti kokemusta
Peltoniemi H, Eskola S, Kettunen M, Saaranen T. 2016. PRO terveys. 43: 8-9 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
The simulation method in learning interpersonal communication competence - Experiences of masters' degree students of health sciences
Saaranen Terhi, Vaajoki Anne, Kellomäki Marjaana, Hyvärinen Marja-Leena. 2014. Nurse education today. 35: e8-e13 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Simulaatio oppimismenetelmänä hoitotieteen vuorovaikutuskoulutuksessa - kokemuksia Itä-Suomen yliopistosta
Hyvärinen Marja-Leena, Vaajoki Anne, Ruth Katri, Saaranen Terhi. 2013. Yliopistopedagogiikka. 20: 16-18 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Simulation in Nurse Teacher Education - Preservice Teachers' Experiences of Basic Structures and Utilization of Simulation-Based Learning
Saaranen Terhi, Vaajoki Anne, Sormunen Marjorita, Paakkonen Heikki, Tossavainen Kerttu. 2013. The open education journal. : 8-17 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Simulaatio-oppiminen Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitoksella - tavoitteena vuorovaikutustaitojen ja potilasturvallisuuden kehittäminen
Saaranen Terhi, Paakkonen Heikki, Vaajoki Anne, Aura Annamari, Tossavainen Kerttu. 2012. PRO terveys. 1: 28-31 D1 Artikkeli ammattilehdessä