LangWork: Monikielisyys töissä, kansainvälisiä osaajia, yhteensopimattomia kielitaitoja profiilikuva

Päättynyt 01.01.2022 - 31.12.2023
Karjalan tutkimuslaitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta

Opetushallitus: Erasmus+

LangWork: Monikielisyys töissä, kansainvälisiä osaajia, yhteensopimattomia kielitaitoja rahoittajan logo

LangWork kumppanushankkeen apurahasopimus numero on 2021-1-FI01-KA220-ADU-000027045.

Kehitämme kansainvälisten kouluttajien yhdenvertaisempaa työmarkkina – asemaa soveltamalla ammatillista koulutusmetodologiaa ja keinoja, jotka helpottavat eri kielitaustaisten ihmisten välistä vuorovaikutusta.

Hankkeen kolme toteutusvaihetta:

1. Havainnot ja käytäntöjen vaihto
    Kootaan näkemyksiä ja käsityksiä, joiden avulla voidaan ymmärtää kielellisen epävarmuuden luonnetta ja dynamiikkaa monikielisellä työpaikalla.
  2. Koulutus
    Vahvistetaan taitoja käsitellä kielellistä epävarmuutta työympäristössä.
  3. Käytäntö
    Testataan lähestymistapamme ja menetelmämme työpaikan tosielämän olosuhteissa.

Tulokset:

• Tutkimusartikkeli Translanguaging- menetelmän pedagogisista näkökohdista
    Artikkeli on empiirinen katsaus kielten rinnakkaiskäytöstä koulutus – ja työympäristöissä. Artikkeli dokumentoi hankkeen toteutuksen kolme vaihetta.
  • Koulutusalan yhdenvertaisten rekrytointikäytäntöjen verkkokäsikirja
    Käsikirja auttaa ymmärtämään paremmin translanguaging-lähestymistapaa koulutuksessa, käsittelee monikielisen
    opetuksen edellytyksiä ja opastaa kansainvälisten osaajien rekrytoinnissa.
  • Kansainvälisten osaajien yhdenvertaisen uraohjauksen digitaalinen työkalu
    Työkalun avulla vahvistetaan kansainvälisten osaajien mahdollisuuksia tuoda esille heidän taitojaan ja pätevyyksiään.
  • Erilaista mediaa hyödyntävä verkkokurssi: kielimuurin ylittäminen kasvatus alalla
    Verkkokurssi esittelee LangWork-menetelmän. Kurssi soveltuu täydentäväksi opetusmateriaaliksi kasvatusalan ja kielitieteen opiskelijoille

Yhteistyö

Tiedostot