Oppilaiden kielellisten ja emotionaalisten taitojen tukeminen kirjallisuuslähtöisen sanataiteen keinoin profiilikuva

Tutkimusryhmä

Tietoa tutkimuksesta

Tutkimuksen tarkoituksena on toteuttaa kirjallisuuslähtöisen sanataiteen menetelmiä soveltava interventio, joka tukee 9 11-vuotiaiden koululaisten taitoja tunnistaa tunteita ja ilmaista tunteita kielellisesti. Interventio toteutetaan erityistä tukea kielellisiin ja/tai emotionaalisiin haasteisiin saavien oppilaiden luokissa Varsinais-Suomen alueella. Interventiossa käytetään kirjallisuuslähtöisen sanataiteen metodia. Kirjallisuuslähtöinen sanataide tarkoittaa sanataidetuokiota, oppituntia, työpajaa tai esitystä, joka perustuu kaunokirjallisuuteen. Kirjallisuutena voi toimia yksittäinen kaunokirjallinen teos, runo, kuvakirja tai sikermä erilaisia tekstejä. Intervention pohjalta luodaan opettajien käyttöön materiaalipaketti, SATULA –sanataidetta ja tunnetaitoja lapsille.

Tutkimuksen aikataulu

Erityis- ja luokanopettajille suunnattu kyselylomaketutkimus vuosina 2019 – 2021
Kirjallisuuslähtöistä sanataidetta soveltava interventio 2022

Tutkimuksen ohjaajat: Leena Holopainen, Virpi Vellonen & Jaana Viljaranta