UTOPIA – onko ilmastoviisas metsätalous utopiaa, jos metsänomistajien tavoitteita ei huomioida? profiilikuva

01.01.2023 - 31.12.2025
Metsätieteiden osasto, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta

UTOPIA – onko ilmastoviisas metsätalous utopiaa, jos metsänomistajien tavoitteita ei huomioida? rahoittajan logo UTOPIA – onko ilmastoviisas metsätalous utopiaa, jos metsänomistajien tavoitteita ei huomioida? rahoittajan logo

Suomen Akatemia, EU:n elpymisvälinerahoitus (RRF)

UTOPIA – onko ilmastoviisas metsätalous utopiaa, jos metsänomistajien tavoitteita ei huomioida? UTOPIA-tutkimushankkeessa kehitetään menetelmiä ilmastoviisaan metsätalouden tukemiseen. Ilmastoviisaus tarkoittaa tehokasta hiilen sidontaa ja varastointia metsiin huomioimalla myös taloudelliset tekijät. Analyyseissä metsämaisema koostuu tiloista ja tilat koostuvat kuvioista. Tiloilla on tyypillisesti eri omistajat, joilla taas on eri preferenssit siitä minkälaista metsätaloutta he haluavat harjoittaa. Kehitämme päätöksenteon tukea tähän toimintaympäristöön tavoitteena löytää kaikkia tyydyttävä ratkaisu, vaikka tavoitteet ovat ristiriitaiset. Projekti on Suomen Akatemian rahoittama ja se toteutetaan Luonnonvarakeskuksen, Itä-Suomen yliopiston ja Jyväskylän yliopiston yhteistyönä.

• Luonnonvarakeskus

Petteri Packalen