Uudistuvat elinvoimataajamat - UUDET profiilikuva

Uudistuvat elinvoimataajamat - UUDET

Päättynyt 01.11.2017 - 31.12.2020
Karjalan tutkimuslaitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta

Maaseututaajamilla on tärkeä rooli paikallistalouden keskuksina ja aluerakenteen tasapainottajina. Niiden elinvoimaisuus on kuitenkin heikentynyt väestön siirtyessä suurempiin keskuksiin. Kuusi itäsuomalaista maaseutukuntaa, Helsingin yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto ovat lähteneet yhdessä etsimään ratkaisuja maaseututaajamien uudistamiseen sekä vetovoiman ja viihtyisyyden lisäämiseen. Verkostossa toimivat Heinäveden, Keiteleen, Liperin, Mäntyharjun, Tervon ja Valtimon kunnat kolmen maakunnan alueelta.

Ylimaakunnallisessa UUDET-hankkeessa hyödynnetään kehittämisen ja tutkimuksen välistä vuorovaikutusta. Mukana olevat kunnat toteuttavat kehittämistoimiaan kuntakohtaisesti, mutta tiiviissä vuorovaikutuksessa toisiltaan oppien. Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti ja Itä-Suomen yliopiston Alue- ja kuntatutkimuskeskus Spatia tuovat kuntien väliseen verkostoon asiantuntemusta ja tutkimustietoa.