
STEM-ekosysteemi
Rahoittajat
Muut rahoittajat

ERASMUS+ Stem-hankkeen kotisivut
Diversifying the STEM Ecosystem” (hankenumero 2024-1-LV01-KA220-SCH-000250755)
Hankkeen tavoitteena on kehittää uusia innovatiivisia opetusmenetelmiä LUMA-aineiden opetukseen sekä innostaa varsinkin tyttöjä luonnontieteellisten alojen pariin.
-
Huhtikuun Latvian koulutusmatkalta meille jäi paljon uutta opittua käteen. Jotta myös muu kouluyhteisö saisi hyötyä koulutusmatkastamme, pidimme yleisölle avoimet näytetunnit, joiden aikana esittelimme oppimiamme asioita. Tässä julkaisussa kerromme näytetuntiemme sisällöstä. Mahdollisiin tekstissä mainittuihin materiaaleihin pääset tutustumaan linkkien kautta.
Ellan näytetunti
Ella piti Latvian koulutusmatkaan liittyvän näytetuntinsa matematiikan oppiaineessa. Kohderyhmänä oli 9A-luokan matematiikan ryhmä. Tunnin aiheena oli monipuoliset ongelmanratkaisutaidot, ohjelmointiharjoitus sekä oman osaamisen pohdinta. Tunnille osallistui 17 nuorta (9 tyttöä ja 8 poikaa) ja 5 seuraajaa, jotka olivat koulumme muita aiheesta kiinnostuneita opettajia.
Oppitunti toteutettiin työpistetyöskentelynä. Työpisteitä oli 5. Työpisteiden koordinointi ja aikataulutus tapahtui Padlet-alustaa käyttäen. Jokaisella työpisteellä aikaa oli 13 minuuttia ja oppilaita 4 kpl.
Työpistetyöskentelyn palaute kerättiin keltaisin, vihrein ja punaisin paperilapuin, joista oppilas valitsi mielipiteeseensä sopivan lapun jokaisen työpisteen jälkeen. Lopputunnista kysyttiin sanallista palautetta sekä oppilailta että seuraajilta.
Työpisteiden kuvaukset ja työpisteen saama äänimäärä prosentteina:
- Kuuluisat matemaatikot seteleissä:
- tuli tunnistaa nettiä apuna käyttäen, kenen matemaatikon kuva seteliin on painettu
- tuli laskea setelissä mainittu raha-arvo euroina
- tuli selvittää, mistä matemaattisesta saavutuksesta setelin henkilö on tullut tutuksi
Oppilaiden mielipide:
86% vihreää, 14% keltaista
Kommentteja/kehitysehdotuksia oppilailta:
- oli vähän turhauttava, kun joutui laskemaan
- oli tosi kivaa, kun oppi historiaa
- hauskannäköisiä seteleitä
____________________________
- Pentomino-palikat:
- ensimmäiseksi tuli etsiä piirtäen kaikki 12 mahdollista pentomino-muotoa (viidestä neliöstä koostuvat muodot, neliöt koskettavat toisiaan vähintään yhdeltä sivulta)
- kun muodot löytyivät, sai fyysisillä pentomino-palikoilla rakentaa valmiiksi tulostettujen harjoituspohjien päälle muotoja
Oppilaiden mielipide:
85% vihreää, 15% keltaista
Kommentteja/kehitysehdotuksia oppilailta:
- tämä oli tosi kiva, kun pääsi rakentamaan
- ei tarvinnut laskea, sai piirtää
- sai tehdä yhteistyötä kaverin kanssa
- jänniä muotoja sai tehdä, kivaa oli
__________________________
- Ohjelmointinurkkaus:
- org-ympäristössä ohjelmointia
- Sokkelo-ongelma sekä Minecraft-maailma
Oppilaiden mielipide:
85% vihreää, 15% keltaista
Kommentteja/kehitysehdotuksia oppilailta:
- vähän itseään toistava
- Angry birds oli tosi kiva peli
- sopiva aika
_____________________________
- Einsteinin talo-ongelma + muita pulmia
- Einsteinin kuuluisa viiden talon ongelma, jossa sai käyttää apuna tulostettuja kuvia
- Samankaltainen puutarhaongelma
Oppilaiden mielipide:
16,7% vihreää, 66,7% keltaista, 16,7% punaista
Kommentteja/kehitysehdotuksia oppilailta:
- aikaa oli liian vähän
- kivoja ongelmia, pääsi miettimään
- sai tehdä yhdessä kaverin kanssa keskustellen, mikä oli hyvä
- apukuvat tekivät tehtävästä mielenkiintoisemman
___________________________
- Minä matematiikan osaajana
- hyvä harjoite piakkoin 9.lk:n päättäville nuorille
- SOAR-menetelmää (Vahvuudet, mahdollisuudet, toiveet ja tulokset) hyödyntävä nelikenttäpaperi, jonka jokainen pääsi täyttämään
Oppilaiden mielipide:
33,3% vihreää, 44,4% keltaista, 22,2% punaista
Kommentteja/kehitysehdotuksia oppilailta:
- herätti uusia ajatuksia itsestä ja omasta osaamisesta
- oli ensin vähän vaikea tarttua tehtävään
- mukavaa vaihtelua ja erilaista tekemistä
Johannan näytetunti
Fun physics anagrams
Wednesday 21.5.2025
Johanna Puukilainen
The 9th grades last physics lesson of the schoolyear and the primary school level was spent working on with fun anagram problems. There were 16 tasks (anagram problems) and they were placed on orienteering route on the 2nd floor of the school building. The students were divided into groups of 2-3 people and groups were sent out to the route every 2 minutes. They had only a pen and paper with them. Each anagram problem included one clue of the physics concept hidden in the anagram in question. Among other things, the following physics concepts were hidden in anagrams: potential energy, accelerated motion, boiling point, reflection of light etc. The students completed the task well and enthusiastically. Few students even became competitive. Among the enthusiastic participants were both girls and boys. The student feedback collected at the end of the lesson was good.
-
Koulumme matematiikan, fysiikan ja kemian opettajat Ella, Johanna ja Panu osallistuivat Diversifying STEM Education -hankkeen koulutukseen Latviassa. Koulutus järjestettiin Latvian biotieteiden ja tekniikan yliopistossa (Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Latvia University of Life Sciences and Technologies) Jelgavassa. Jelgava sijaitsee noin 50 kilometria Latvian pääkaupungista Riikasta etelään.
Yliopiston kampus sijaitsi Baltian suurimmassa, 1700-luvulla rakennetussa barokkilinnassa. Puitteet siis olivat kunnossa.
Koulutuksessa opimme laaja-alaisesti sekä teoriaa että käytännön esimerkkejä STEM-aineiden opetuksen elävöittämiseksi. Tutustuimme niin Urie Bronfenbrennerin systeemiteoriaan, SOAR-malliin kuin myöskin legopedagogiikkaan. Koulutuksesta saimme hyviä esimerkkejä ja malleja omien tuntiemme pidon tueksi.
Muodollisen koulutuksen lisäksi tämäntyyppisissä koulutuksissa tärkeää on myös verkostoituminen. Tutustuimme STEM-aineiden opettajiin Latviasta, Liettuasta, Puolasta ja Kreikasta esimerkiksi illanvietossa. Näimme myös lähes yliopiston takapihalla asuneen villihevoslauman, tutustuimme Jelgavan vanhaan kaupunkiin ja kiipesimme kaupungin näkötorniin.Koulutuksen viimeisenä päivänä teimme tutustumismatkan Riikaan perustettuun tiedekeskukseen. Tiedekeskuksessa muunmuassa osallistuimme tiedenäytökseen ja rakensimme vohveleista mahdollisimman korkean tornin. Matka oli todella antoisa kokemus, ja hyödynnämme matkan oppeja ensi vuonna myös norssin STEM-pedagogiikassa! -
Olemme käyneet esittelemässä suunnitteluprosessiamme sekä ekosysteemin suunnitelmaa opettajayhteisölle seuraavasti:
- LUMA-opettajien kokouksessa 23.4.2025 (lähinnä niitä opettajia varten, jotka eivät kuulu varsinaiseen työryhmäämme)
- Koko Tulliportin normaalikoulun opettajien kokouksessa 29.4.2025
Vastaanotto molemmissa kokouksissa oli erinomainen. Tällaista toimintaa on kaivattu kouluyhteisöömme kovasti. Alla pari kuvaa opettajien kokouksesta.
Kuvassa näkyykin melkein koko STEM-ekosysteemin suunnitelutiimimme; vain Annukka ja Mikko puuttuvat kuvasta.
-
Yhtenä hankkeemme tavoitteista on luoda osallistujamaiden kouluihin luonnontieteiden opetuksen ja oppimisen ekosysteemi, joka pyrkii innovatiivisiin, monipuolisiin ja varsinkin tyttöjä luonnontieteiden oppimiseen innostaviin ratkaisuihin.
Ekosysteemiä olemme kehittäneet yhdessä matematiikan, fysiikan, kemian, biologian ja tietotekniikan opettajien kesken. Olemme tavanneet työryhmittäin niin, että olemme päässeet jakamaan ajatuksia, ideoita ja myös kokemuksia siitä, millaiset toimintatavat voisivat olla osana ekosysteemiämme.
Ekosysteemiposteriin pääset tutustumaan tämän sivuston alalaidassa.
Suunnitelmamme koostuu seuraavista asioista:
- valinnaisainekerho 8.-luokkalaisille; monipuolisesti matematiikan, fysiikan, kemian, biologian ja tietotekniikan sisältöjä monialaisesti ja innovatiivisesti. Sisältää myös retkiä paikallisiin yrityksiin ja kohteisiin sekä pako/lautapelin suunnittelua.
- POP UP -tapahtumat ympäri lukuvuoden, n. kerran kuussa; koulumme yhteinen Tupa-alue muuttuu luonnontieteiden näyttämöksi päivän välituntien ajaksi; koko koulun oppilaat ja myös henkilökunta pääsee tutustumaan luonnontiedetempauksiin kisojen ja toimintapisteiden muodossa
- Vierailijaluennot yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston ainelaitosten kanssa
- Teematapahtumapäivät; aloitus- ja lopetuspäivät koko koululle LUMA-teemaisesti sekä lauta/pakopeliteemapäivä.
-
Koulumme toimi aloituspisteenä Erasmus+-LUMA-hankkeelle!
Hankekoordinaattorit ja opettajat Latviasta, Liettuasta, Puolasta ja Kreikasta saapuivat viettämään ikimuistoisen viikon koulullemme 3.-8.11.2024 Erasmus-hankkeen ”Diversifying the STEM Ecosystem” (hankenumero 2024-1-LV01-KA220-SCH-000250755) puitteissa. Suomesta, Puolasta ja Latviasta mukana olivat perusasteen- ja lukiotason kouluttajia sekä Liettuasta ja Latviasta LUMA-keskusten edustajia.
Kick off -tapaamisen tavoitteena oli tutustua hankkeessa mukana olevien toimijoiden kanssa, tehdä suunnitelmaa tulevaan sekä tutustua Suomen menestyksekkääseen koulutusjärjestelmään. Koulumme tarjosi tällaiselle toiminnalle optimaaliset puitteet, sillä saimme esittelyihin mukaan luonnollisesti myös vierailijoita opettajankoulutuksen puolelta. Viikon aikana vieraamme pääsivät myös tutustumaan kouluun, sen toimintoihin osallistuen oppitunneille ja esittelyihin. Vierailimme LUMA-keskuksella, jossa Saana piti meille hienon esityksen LUMA-keskusten valtakunnallisesta toiminnasta. Pääsimme myös osalliseksi suunnistusta sekä puristusvoimamittausta.
Pääsimme esittelemään vieraillemme Kolin kaunista kansallispuistoa, vaikka valitettavasti sää olikin pilvinen. Nuotiokahvit, vatruskat ja muutaman sekunnin ajan näkynyt Kolin ihastuttava kansallismaisemamme jättivät kuitenkin varmasti pysyvän jäljen vierailijoihimme.
Hankkeemme jatkuu tulevana keväänä opettajien koulutusviikolla Latviassa. Lukuvuonna 2025-2026 hankkeemme puitteissa järjestetään monipuolista LUMA-ohjelmaa koulumme oppilaille, huoltajille ja opettajille. Erittäin suuri anti tällä hankkeella on tottakai myös muiden maiden kanssa tehtäväyhteistyö, jolta odotamme pitkälle kantavaa hedelmää.

Suunniteltu STEM-ekosysteemi lukuvuodelle 2025-2026 yläkoulun LUMA-opetukseen