Tarkenna hakuasi

Yhteisöllinen oppiminen ja tunteet organisaation strategian toteuttamisen tukena: monimenetelmäinen tutkimus asiantuntijatyöstä profiilikuva

Yhteisöllinen oppiminen ja tunteet organisaation strategian toteuttamisen tukena: monimenetelmäinen tutkimus asiantuntijatyöstä

Projekti
01.09.2024 - 28.02.2026
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta

Moderni työelämä edellyttää erityisesti asiantuntijaorganisaatioilta jatkuvaa kehittymistä, strategista uudistumista ja muutoksissa selviytymistä. Strategian onnistunut toteuttaminen on merkittävää niin organisaation menestymisen, työntekijöiden hyvinvoinnin kuin työelämän kestävyyden kannalta, mutta tutkimusten mukaan jopa puolet toteuttamisista epäonnistuu. Aikaisemmassa tutkimuksessa strategian toteuttamisen haasteiksi on tunnistettu strategian epäselvyys, heikko sitoutuminen strategiaan sekä ongelmat vuorovaikutuksessa ja kommunikaatiossa. Onnistunut strategian toteuttaminen edellyttää koko henkilöstön osallistumista strategiaan liittyviin vuorovaikutusprosesseihin, joissa strategian laatijat ja toteuttajat kohtaavat ja merkityksellistävät strategian sisältöä, ja koko organisaatio saadaan työskentelemään yhteisen tavoitteen eteen. Siksi tämä väitöstutkimus lähestyy strategian toteuttamista yhteisöllisen oppimisprosessin näkökulmasta ja selvittää erityisesti organisaation osallistumiskäytäntöjen ja vuorovaikutuksessa esiintyvien tunteiden (psykologisen turvallisuuden) merkitystä strategian toteutumisen kannalta.

Yhteisöllisen oppimisprosessin näkökulma strategian toteuttamiseen on uusi, eikä oppimisen yhteyttä strategian toteuttamiseen ole aikaisemmin tutkittu. Tunteiden ja strategiaprosessin yhteydestä on aikaisempaa tutkimusta, mutta nimenomaan psykologisen turvallisuuden yhteyttä strategian toteuttamiseen ei ole selvitetty. Tämä väitöstutkimus vastaa esitettyyn tutkimusaukkoon sekä hyödyntää ja kehittää strategisen muutoksen, yhteisöllisen oppimisen ja psykologisen turvallisuuden käsitteitä sosiokulttuurisen ja konstruktivistisen oppimisteoreettisen kehyksen avulla, keskittyen yhteisön oppimisen ja vuorovaikutuksen sekä organisaation muutosprosessin tarkasteluun suomalaisessa asiantuntijaorganisaatiossa.

Tutkimuksen kohdeorganisaatiossa toteutetaan yhteiskehittämisen interventio, jossa pilotoidaan osallistavan oppimisen digitaalista työkalua ja menetelmää.

Avainsanat