Tarkenna hakuasi

COMET: Heikkojen linkkien teoria kompleksisissa digitaalisissa verkostoissa profiilikuva

COMET: Heikkojen linkkien teoria kompleksisissa digitaalisissa verkostoissa

Projekti
01.09.2024 - 31.08.2028
Humanistinen osasto, Filosofinen tiedekunta

Rahoittajat

Research Council of Finland

Suomen Akatemian rahoittama akatemiahanke (2024-2028)

Johtajat

Esittelykuva ryhmästä COMET: Heikkojen linkkien teoria kompleksisissa digitaalisissa verkostoissa

(kuvassa vasemmalta oik.) Juhani Järviö, Pasi Fränti, Rahel Albicker, Mikko Laitinen (PI), Irene Taipale, Paula Rautionaho, Chunyuan Nie, Mehrdad Salimi, Masoud Fatemi

Tässä akatemiahankkeessa (2024-28) tutkitaan innovaatioiden leviämistä sosiaalisissa verkostoissa. Sosiaalisen verkostoteorian mukaan innovaatiot leviävät tehokkaimmin verkostoihin löyhästi linkittyvien yksilöiden kautta. Useat havainnot eri tieteenalojen tutkimuksissa tukevat tätä, mutta on huomattava, että useimmat tutkimustulokset perustuvat pitkälti pieniin verkostoihin. Tämä monitieteinen projekti testaa verkostoteoriaa tutkimalla kielellisten innovaatioiden leviämistä hyvin suurissa sosiaalisen median verkostoissa. Itä-Suomen yliopiston ryhmä tuo yhteen kielentutkimuksen ja tietojenkäsittelyn huippuosaajia.

Perustutkimuksen edistämisen lisäksi konsortion yhteiskunnallinen vaikutus on merkittävä. Kehittämiemme teknisten työkalujen avulla voidaan esimerkiksi tulevaisuudessa tehokkaasti mallintaa disinformaation leviämistä sosiaalisessa mediassa.

Ajankohtaista

Palkinto COMET-tutkijoille

Masoud Fatemi, Mikko Laitinen ja Pasi Fränti ovat voittaneet Best Paper -palkinnon ISKE2025-konferenssissa Kiinassa! Esityksen otsikko oli ”Clustering Digital Ego Networks by Tie Strength: A Scalable, Platform-independent Method”.

Abstrakti:

This study presents a scalable method to classify online social networks based on tie strength. Utilizing ego networks from Twitter, we applied four measurable features—interaction strength, relative interaction strength, social similarity, and outlier ratio—to cluster over 8,000 networks into four categories: weak, moderately-weak, moderately-strong, and strong ties. Our approach is not platform-dependent and overcomes the limitations of previous methods that relied on fixed thresholds or manual labeling. The results reveal regional and gender-based differences in tie strength patterns: Nordic users tend to form weaker ties, while users in Australia, the UK, and the US are more likely to build stronger-tie networks. Male users dominate across all tie categories, while female and uncategorized users are more common in weaker networks. The findings can support research in online social behavior, content delivery, and information diffusion.

Tiedostot

1 kappaletta

Avainsanat

Julkaisut

11 kappaletta