Kaisa Viinikka
University Lecturer
I am an university lecturer at School of Applied Educational Science and Teacher Education and Sc...
School of Applied Educational Science and Teacher Education, Philosophical Faculty
[email protected] | +358 50 470 0034
Kaisa Viinikka (PhD, ThM, M.Soc.Sc) is a teacher of Evangelical Lutheran religion, psychology, history and social studies. In addition, she has the qualifications of principal and priest. Viinika’s teaching is especially related to pedagogy of religion. Her research interests focus on religious education pre- and in-service teachers, religious education, professional development and teacher education.
Publications
16/16 items-
Religion, Worldviews, and Integrated Instruction: How Do Finnish Class Teachers Define the Purpose of Religious Education and Ethics?
Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli; Ubani, Martin. Teoksessa: Gearon, Liam; Kuusisto, Arniika; Poulter, Saila; Toom, Auli; Ubani, Martin(toim.) , 2023. Religion and Worldviews in Education: the New Watershed. s. 221-235. Routledge A3 Book section, Chapters in research books -
Religious Education subject teacher education in the 2000s. Some Finnish perspectives
Viinikka, Kaisa; Ubani, Martin; Kallioniemi, Arto; Lipiäinen, Tuuli. Teoksessa: Schweitzer, Friedrich; Freathy, Rob; Parker, Stephen G.; Simojoki, Henrik(toim.) , 2023. Improving Religious Education Through Teacher Training : Experiences and Insights From European Countries. s. 241-254. Waxmann A3 Book section, Chapters in research books -
Digi & Dialogi: Laadullinen tutkimus uskonnonopettajapiskelijoiden käsityksistä tulevaisuuden osaamisesta
Viinikka, Kaisa. 2022. Uskonto, katsomus ja kasvatus. 2: 56-74 A1 Journal article (refereed), original research -
Laaja-alaisuus ja digitaalisuus osana 2020-luvun katsomus- ja yhteiskunnallista opettajuutta
Viinikka, Kaisa. Teoksessa: (toim.) , 2022. Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Kuinka osaamisen kuvaukset tukevat työyhteisölähtöistä kasvatuksen ja opetuksen kehittämistä?. s. 69-71. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti D2 Article in a professional book (incl. an introduction by the editor) -
Medialukutaidon opettaminen katsomus- ja yhteiskunnallisissa aineissa
Viinikka, Kaisa. Teoksessa: (toim.) , 2022. Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Kuinka osaamisen kuvaukset tukevat työyhteisölähtöistä kasvatuksen ja opetuksen kehittämistä?. s. 78-79. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti D2 Article in a professional book (incl. an introduction by the editor) -
21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineiden opettajankoulutuksen kehittäminen: hankeraportti
Ubani, Martin; Kallioniemi, Arto; Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli; Riekkinen, Jasmin. 2021. Publications of the University of Eastern Finland : reports and studies in education, humanities, and theology. . D4 Published development or research report or study -
21st century skills and RE teacher education : a case study of Finnish religious education student teachers and their professional development
Viinikka, Kaisa. 2021. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology G5 Doctoral dissertation (article) -
Religious Education as a 21st Century Practice: A Quantitative Study of the Perceptions of In-Service and Pre-Service Teachers Concerning New Learning Skills
Viinikka, Kaisa; Ubani, Martin; Lipiäinen, Tuuli. 2021. Religion & education. [ePub ahead of print 20 Dec 2021]: 1-20 A1 Journal article (refereed), original research -
Tulevaisuuden taidot uskonnonopettajankoulutuksessa
Viinikka, Kaisa. 2021. Katsomukset.fi. : - E1 Popularised article, newspaper article -
Uskonnon aineenopettajakoulutuksen kehittäminen Suomessa 2000-luvulla
Kallioniemi, Arto; Ubani, Martin; Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli. Teoksessa: Saarelainen, Suvi-Maria; Kimanen, Anuleena; Innanen, Tapani(toim.) , 2021. Uskonto - yhteisö - yksilö: Uskonnollinen kehitys moninaistuvassa yhteiskunnassa. s. 281-294. Suomalainen teologinen kirjallisuusseura A3 Book section, Chapters in research books