Mirva Poikola
Postdoctoral Researcher
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
[email protected] | +358 50 562 7998
Research groups
-
EDGE research group -
Significant support and interprofessional collaboration collective (VAMOS) 17.05.2023 -
Projects
-
Administrative decisions on child support in early childhood education and care Finished 01.10.2022 - 31.12.2024 -
RESISTANCE 01.09.2024 - 31.08.2028 -
Significant Support in Early Childhood Education (VAKA-TUVET) Finished 01.08.2021 - 31.12.2023 -
Vakaata Tukea - Effective Support for Early Childhood Education Reform Finished 01.11.2023 - 30.11.2025
Publications
12/12 items-
Metanarrative review of documentation as a social phenomenon in early childhood education and care
Heiskanen, Noora; Poikola, Mirva; Franck, Karianne, 2025, British journal of sociology of education, [Epub ahead of print 03 Nov 2025], 1-18. A1 Journal article (refereed), original research -
Perspectives on Inclusive Education and Student Participation at the Intersection of Education and Law
Poikola, Mirva, 2025, Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology. G5 Doctoral dissertation (article) -
Students' Perspectives on Inclusive Education in Finland
Poikola, Mirva; Kärnä, Eija; Pölönen, Kreeta, 2025, Children and society, 39, 6, 1079-1091. A1 Journal article (refereed), original research -
Lainsäädännöllinen tarkastelu inkluusioon ja erityisopetukseen: lapsen oikeudet ja tuki
Mäntylä, Niina; Poikola, Mirva; Pölönen, Kreeta, 2024, Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo, Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 41-72. A3 Book section, Chapters in research books -
Opettajat sen sanovat: kirjaamistaakkaa on pakko vähentää
Heiskanen, Noora; Poikola, Mirva, 2024, MustRead. E1 Popularised article, newspaper article -
Students' views of inclusive education: A scoping literature review
Poikola, Mirva; Karna, Eija; Hakalehto, Suvianna, 2024, European journal of education, 59, 4, e12731. A2 Review article, Literature review, Systematic review -
Opettajien käsityksiä vaativasta erityisestä tuesta
Mannerkoski, Merja; Ng, Kwok; Poikola, Mirva; Kärnä, Eija, 2023, Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 33, 1/2023, 12-34. A1 Journal article (refereed), original research -
Inkluusion oikeudellinen ja kasvatustieteellinen perusta Suomessa
Poikola, Mirva; Hakalehto, Suvianna; Kärnä, Eija, 2022, Oikeus, 51, 2, 191-224. A1 Journal article (refereed), original research -
Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta sekä esi- ja perusopetusta: Oikeus oppia – Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän loppuraportti
Alila, Kirsi; Eskelinen, Mervi; Kuukka, Katri; Mannerkoski, Merja; Vitikka, Erja; Suhonen, Eira; Pihlaja, Päivi; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Puolakka, Suvi; Salminen, Jenni; Rantanen, Marja; Heiskanen, Noora; Aavikko, Lotta; Karila, Kirsti; Poikola, Mirva, 2022, Opetus- ja kulttuuriministeriö. D4 Published development or research report or study -
Vaativaa tukea tutkimusperustaisesti: TUVET-hankkeesta tukea opettajille ja opettajaksi opiskeleville
Kärnä, Eija; Poikola, Mirva; Mannerkoski, Merja; Iisakka, Riikka; Kontu, Elina; Koski, Jenni; Laamanen, Pauliina; Ojala, Terhi; Peltomäki, Satu; Pesonen, Henri; Pirttimaa, Raija; Rautiainen, Veera; Rönkkö, Ella; Talja, Elina; Äikäs, Aino, 2021. D4 Published development or research report or study