Kari Sormunen
Senior University Lecturer
Science education
PhD (science education), Phil. Lic. (physics)
Docent, science education research, University of Oulu
School of Applied Educational Science and Teacher Education, Philosophical Faculty
kari.sormunen@uef.fi | +358 50 442 3744
I am in charge of primary teacher education, where I teach the pedagogy of science in multidisciplinary studies, and I supervise bachelor’s and master’s theses. I am also the responsible person in the pedagogical studies of a subject teacher; there I teach the pedagogy of science mainly to physics, chemistry, and mathematics teacher students. I have participated in several European teacher education projects and spent autumn 2016 as a visiting Fulbright scholar at Stanford University, CA. My research interests are in inclusive science education and multidisciplinary STEAM (science, technology, engineering, art, mathematics) education. I also follow the NoS (Nature of Science) research.
Research groups
Projects
Keywords
Publications
78/78 items-
STEM-opetuksen uusia tuulia ja tutkimusta
Tahvanainen, Ville; Sormunen, Kari; Salonen, Anssi. 2023. Dimensio. 26.9.2023: . -
A Study of Finnish Teaching Practices: How to Optimise Student Learning and How to Teach Problem Solving
English, Janet Lee; Keinonen, Tuula; Havu-Nuutinen, Sari; Sormunen, Kari. 2022. Education sciences. 12: -
Luokanopettajaopiskelijoiden kuvatietokirjaluonnoksia turvallisuusopasteista : rakennetun ympäristön lukutaito osana turvallisuuskasvatusta
Nupponen, Anne-Maria; Björn, Päivi; Sormunen, Kari. 2022. Ainedidaktiikka. 6: 70-89 -
Videostimuloidun reflektion koettu tuki matematiikan ohjatussa harjoittelussa vuosiluokilla 1–6 [Support from video stimulated reflection experienced by teacher students in mathematics teaching practicum in grades 1–6 ]
Eskelinen, Pasi; Sormunen, Kari. 2022. LUMAT. 10: 49–65 -
Oppilaiden tuen tarpeet luonnontieteiden opetuksessa opettajaopiskelijoiden näkökulmasta
Sormunen, Kari; Hartikainen-Ahia, Anu; Koskela, Teija. 2021. LUMAT. 9: 126-148 -
Opettajankoulutuksen omatoimisen varautumisen tilannekuva ja kehittämissuuntia
Lindfors, Eila; Somerkoski, Brita; Waitinen, Matti; Jyrhämä, Riitta; Sormunen, Kari; Seppälä, Tea. Teoksessa: Puustinen. Alisa(toim.) , 2020. Pelastus- ja turvallisuustutkimuksen vuosikirja 2020. s. 55-82. Pelastusopisto -
Escaping the subject-based class: A Finnish case study of developing transversal competencies in a transdisciplinary course
Eronen, Lasse; Kokko, Sirpa; Sormunen, Kari. 2019. Curriculum journal. 30: 264-278 -
Quality of SSI Scenarios Designed by Science Teachers
Sormunen Kari, Hartikainen-Ahia Anu, Jäppinen Ilpo. Teoksessa: Hahl Kaisa, Juuti Kalle, Lampiselkä Jarkko, Uitto Anna, Lavonen Jari(toim.) , 2017. Cognitive and Affective Aspects in Science Education Research, Selected Papers from the ESERA 2015 Conference. s. 103-116. Springer -
Kokemuksia eheyttävän luonnontieteiden opetuksen yhteisöllisestä suunnittelusta ja toteutuksesta
Sormunen Kari, Hartikainen-Ahia Anu, Kärkkäinen Sirpa. Teoksessa: Heini-Marja Pakula, Elina Kouki, Harry Silfverberg, Eija Yli-Panula(toim.) , 2016. Uudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka. s. 224-239. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura -
Crafting Maths: Exploring Mathematics Learning through Crafts
Kokko Sirpa, Eronen Lasse, Sormunen Kari. 2015. Design and technology education: an international journal. 20: 22-31