Kari Sormunen
Vanhempi yliopistonlehtori
Luonnontieteiden, erityisesti fysiikan, pedagogiikka KT (luonnontiedekasvatus) Joensuun yliopist...
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 442 3744
Olen luokanopettajakoulutuksen vastuuhenkilö, opetan luonnontieteiden pedagogiikkaa monialaisissa opinnoissa sekä ohjaan kandidaatin ja pro gradu -tutkielmia. Toimin vastuuhenkilönä myös aineenopettajan pedagogisissa opinnoissa ja opetan luonnontieteiden pedagogiikkaa lähinnä fysiikan, kemian ja matematiikan opettajaopiskelijoille. Olen osallistunut lukuisiin eurooppalaisiin opettajankoulukseen liittyviin hankkeisiin ja viettänyt syksyn 2016 Fulbright stipendiaattina Stanfordin yliopistossa Kaliforniassa. Tutkimusintressini kohdistuvat inklusiiviseen luonnontieteiden opetukseen sekä monitieteiseen STEAM (science, technology, engineering, art, mathematics) -opetukseen. Seuraan myös NoS (Nature of Science) -tutkimusta.
Tutkimusryhmät
Projektit
Avainsanat
Julkaisut
80/80 kappaletta-
Ympäristöopin oppimateriaalin saavutettavuutta edistämässä: Luokanopettajaopiskelijoiden ehdotukset kuvien vaihtoehtoisiksi teksteiksi
Nupponen, Anne-Maria; Sormunen, Kari; Björn, Päivi. 2024. LUMAT. 12: 100-127 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
A Comparison of Science Learning Skills in the Teacher- centered Approach and Inquiry-based Science Fieldwork: Primary School Students' Perceptions
Ndaimehafo Asilevi, Mirjam; Kärkkäinen, Sirpa; Sormunen, Kari; Havu-Nuutinen, Sari. 2023. International journal of education in mathematics, science and technology. 2024: 12: 1-19 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
STEM-opetuksen uusia tuulia ja tutkimusta
Tahvanainen, Ville; Sormunen, Kari; Salonen, Anssi. 2023. Dimensio. 26.9.2023: . D1 Artikkeli ammattilehdessä -
A Study of Finnish Teaching Practices: How to Optimise Student Learning and How to Teach Problem Solving
English, Janet Lee; Keinonen, Tuula; Havu-Nuutinen, Sari; Sormunen, Kari. 2022. Education sciences. 12: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Luokanopettajaopiskelijoiden kuvatietokirjaluonnoksia turvallisuusopasteista : rakennetun ympäristön lukutaito osana turvallisuuskasvatusta
Nupponen, Anne-Maria; Björn, Päivi; Sormunen, Kari. 2022. Ainedidaktiikka. 6: 70-89 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Videostimuloidun reflektion koettu tuki matematiikan ohjatussa harjoittelussa vuosiluokilla 1–6 [Support from video stimulated reflection experienced by teacher students in mathematics teaching practicum in grades 1–6 ]
Eskelinen, Pasi; Sormunen, Kari. 2022. LUMAT. 10: 49–65 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Oppilaiden tuen tarpeet luonnontieteiden opetuksessa opettajaopiskelijoiden näkökulmasta
Sormunen, Kari; Hartikainen-Ahia, Anu; Koskela, Teija. 2021. LUMAT. 9: 126-148 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Opettajankoulutuksen omatoimisen varautumisen tilannekuva ja kehittämissuuntia
Lindfors, Eila; Somerkoski, Brita; Waitinen, Matti; Jyrhämä, Riitta; Sormunen, Kari; Seppälä, Tea. Teoksessa: Puustinen. Alisa(toim.) , 2020. Pelastus- ja turvallisuustutkimuksen vuosikirja 2020. s. 55-82. Pelastusopisto A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Escaping the subject-based class: A Finnish case study of developing transversal competencies in a transdisciplinary course
Eronen, Lasse; Kokko, Sirpa; Sormunen, Kari. 2019. Curriculum journal. 30: 264-278 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Quality of SSI Scenarios Designed by Science Teachers
Sormunen Kari, Hartikainen-Ahia Anu, Jäppinen Ilpo. Teoksessa: Hahl Kaisa, Juuti Kalle, Lampiselkä Jarkko, Uitto Anna, Lavonen Jari(toim.) , 2017. Cognitive and Affective Aspects in Science Education Research, Selected Papers from the ESERA 2015 Conference. s. 103-116. Springer A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa