Erkko Sointu
Professori
Erityispedagogiikka Opetusmenetelmien kehittäminen ja oppimisen tukeminen
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
erkko.sointu@uef.fi | 050 560 4461
Erkko toimii professorina erityispedagogiikan oppiaineessa. Erkon tutkimus liittyy opetusmenetelmien kehittämiseen ja oppimisen tukemiseen eri kouluasteilla (esim. yliopisto), lasten ja nuorten käyttäytymisen ja tunne-elämän tukee (esim. vahvuudet), oppimisanalytiikkaan ja jatketun oppimisanalytiikan käyttöön opetuksessa sekä tutkimuksessa ja teknologiaan opetuksessa. Erkon tehtäviin kuuluvat tutkimus, opetus, ohjaus ja tutkimuksen mahdollistaminen. Lisäksi Erkko toimii UEF:in DIGS tutkimusyhteisön pedagogiikan ja oppimisen tuen alueen vertaisjohtajana. Erkko on kansainvälisesti laajasti verkottunut tutkija eri tutkimusalueilla. Oppimisanalytiikan OAHOT-hankkeessa Erkko toimii yliopistokontekstin työpaketin 2 johtajajana ja vastuututkijana. Erkko on taustaltaan opettaja ja hän on toiminut opetustehtävissä niin peruskoulussa kuin yliopistossa. Erkko on myös Lapin yliopiston Kasvatustieteen määrällisten menetelmien dosentti.
Tutkimusryhmät
-
Ameba-tiimi 01.09.2015 -
-
Pakopelipedagogiikka - Sm4rt LOC 01.01.2020 -
-
TOTY 17.08.2023 -
-
TUVET/KTVA//#Paraskoulu
-
Yliopisto-opiskelijoiden oppimisen tukeminen oppi… 01.09.2023 -
Projektit
Julkaisut
93/93 kappaletta-
Consolidating Research on Student Teacher Professional Agency: A Quantitative Study with an Ecological Approach in the Global South
Leite, Laís Oliveira; Lustosa, Francisca Geny; Sointu, Erkko; Havu-Nuutinen, Sari. 2024. Journal of teacher education and educators. 13: 145-164 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Poikkeavuuksien tunnistamisesta vahvuuksiin - syventävä katsaus taustoihin, tutkimukseen ja käytänteisiin
Sointu, Erkko; Vuorinen, Kaisa; Uusitalo, Lotta. Teoksessa: Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo(toim.) , 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. s. 329-350. Vastapaino A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
The development of sources of self-efficacy in self-regulation during one primary school year: the role of gender, special educational needs, and individual strengths
Ikavalko, Minna J; Sointu, Erkko T; Lambert, Matthew C; Lazarides, Rebecca; Viljaranta, Jaana. 2024. Psychology in the schools. 61: 4732-4753 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Bridging Education Learning Analytics and AI: Challenges of the Present and Thoughts for the Future
Hirsto, Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Valtonen, Teemu; Sointu, Erkko; Väisänen, Sanna. Teoksessa: Hirsto, Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 1-6. B3 Vertaisarvioimaton artikkeli konferenssijulkaisussa -
FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022)
Hirsto, Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Valtonen, Teemu; Sointu, Erkko; Väisänen, Sanna. 2023. CEUR workshop proceedings. . CEUR-WS C2 Toimitettu teos -
Flipped online approach with learning analytics for supporting higher education students’ learning. Course feedback results
Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna; Hirsto, Laura. Teoksessa: Hirsto; Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 101-110. A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Higher education and the flipped classroom approach: efficacy for students with a history of learning disabilities
Kiljunen, Juho; Sointu, Erkko; Äikäs, Aino; Valtonen, Teemu; Hirsto, Laura. 2023. Higher education. 2024; 88: 1127-1143 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Lasten ja nuorten vahvuuksien tunnistaminen
Sointu, Erkko; Hotulainen, Risto; Lappalainen, Kristiina. Teoksessa: Uusitalo, Lotta(toim.) , 2023. Positiivisen psykologian voima. s. 176-194. Santalahti-kustannus B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Learning analytics to explore the motivational profiles of non-traditional practical nurse students: a mixed-methods approach
Kleimola, Riina; Lopez-Pernas, Sonsoles; Väisänen, Sanna; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Hirsto, Laura. 2023. Empirical research in vocational education and training. 15: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
More than fabricated news reports: Children’s perspectives and experiences of fake news
Vartiainen, Henriikka; Kahila, Juho; Tedre, Matti; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu. 2023. The journal of media literacy education. 15: 17-30 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä